måndag 18 maj 2015

Varvar ner..

När jag slutade jobba ikväll så skyndade jag hem för att direkt gå upp & byta om till trädgårdskläder och så gick jag direkt ut i den härliga vårkvällen. Solen sken, fåglarna kvittrade & det har äntligen slutat blåsa.

Idag fick jag en fin kasse av en kollega med piplök (jättegott) & en höst Aster som blivit över när dom  flyttat om i sitt trädgårdsland. Hur snällt som helst!! Lika underbart snällt som att jag fick en kasse med jordärtskockor med 10cm långa skott häromdagen av Anders morbrors fru.. 

Hoppas att jag om några år frikostigt kan dela med mig av plantor. I bästa fall kan jag bjuda på lite grödor framåt hösten som tack. 

Tänjde ytterligare 15cm på min köksträdgård för att få plats med nytillskotten. Får nog expandera lite till i höst.. Så mycket jag vill odla.
Sen pysslade jag runt i trädgården. Rensade lite ogräs, la halm runt lök & bondbönorna, kollade till svartkålen som snart behöver få ett fiberdukstält för att kunna sträcka på sig. Satte ut majsen, 2 pumpor & luktärten som stått i lilla drivhuset mot väggen.

 Av dom 6 majs jag förgrott är det bara 3 som kommit upp & nu planterats ut. Satte ytterligare 6 frön direkt i frilandet. Samma med pumpan & prydnads-pumpan. Händer inte mycket i frilandet. Har ju varit rätt kallt.. Man märker verkligen skillnaden på pallkrage & friland. I pallkragarna växer det för fullt då det är varmare där. Dill, sallad, koriander, sockerärtor mm mm växer så det knakar. Det jag sått på friland kommer säkert igång snart men jag har såå dåligt tålamod.. Så jag har sått mer majs, pumpa & prydnadspumpa inne igen för säkerhetsskull och så "sejfar" jag svartkålen med 6 plantor till. Fall ifall kålmasken slår till... För jag bara SKA HA svartkål i höst & vinter!!
Kanske lite sent men värt ett försök.... 

Alltså det här med att odla & pula i trädgården är så avslappnande & härligt. Njuter varje minut & lär mig något nytt varje dag. Hoppas att det ger resultat i sommar.

Passade även på att rensa ur bilen & packa den full med tomma loppislådor, insamling & skräp. Imorgon är jag & Astrid lediga. DÅ bär det av till tippen, till Anna-Liisa & sen ska vi jaga fatt i en röd klänning till Agnes som ska spela Ida i Katthult på den årliga "Malmgards festen" på Torsdag.

God afton från en glad Lina med bruna fingrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar