lördag 9 april 2011

Agnes & mat.

Agnes har blivit väldigt petig m mat senaste åren. Och också alldeles för rastlös & otålig för att sitta ner & äta. När hon va bäbis va det inga probs alls men runt 1½-2 började hon äta mindre & krångla. Sen dess har vi testat åtskilliga knep för att få henne att äta maten & äta ordentligt. Astrid äter dubbelt så mycket som Agnes & är nästan bättre på att använda besticken. Nu testar jag metoden att ge henne mat som jag vet att hon gillar. Så idag när vi åt chiligryta fick hon ingredienserna fast "rått". Det gick hem. Hon åt inte mycket men hon åt okej. Hon tycker det är roligast att plocka till sig maten. Men efter att ha ätit lite så tappar hon intresset & börjar leka m maten istället. F*ck den som skrivit i barnböcker jag läst att det är bra för barnens motorik & nyfikenhet att få äta m händerna. Jag lät henne ofta äta själv som bäbis utan tillrättavisningar & försök att lära henne använda bestick fram till hon va 1½ typ. Ser vi hur det gick med det... :-S Astrid har nästan bättre bordsskick än Agnes.Just nu står spagetti, pannkakor, råa grönsaker, korv, oliver, majs, smörgås & yoghurt högt på listan. Hon gillar inte när mat är ihopblandat & ihop kokt, med undantag för köttfärsås. Nu har jag kapitulerat & försöker verkligen att INTE tjata, muta & locka i henne mat längre. Hon är ju pigg & frisk så hon får nog i sig vad hon behöver.

1 kommentar:

  1. Känner igen det med Henri. Linnea har dock alltid ätit bättre. Han är oftast så trött av hunder att han bryter ihop. Nu ger jag honom lite morötter eller en halv macka en stund innan så han har mer jämt blodsocker. Spelar nästan ingen roll hur bra mellis han får...Är barnen med och lagar maten, hackar eller dukar och känner sig mer delaktiga brukar de äta mer läste jag nånstans och med mina stämmer det iaf. Även om hon inte kanske inte kan stå vid spisen så hittar ni säkert nåt hon kan göra i köket och kanske känner sig lite stor och duktig oxå...Lycka till Kram Cissa

    SvaraRadera