tisdag 15 oktober 2013

Receptet på Formbrödet!!

2 st Formbröd!

50g Jäst
5dl Ljummet vatten
2tsk flytande honung
2tsk Brödsirap
1dl God olivolja
1,5msk flingsalt
2dl Durumvetemjöl
10dl Vetemjöl special

Smör att smörja formarna med.
blå vallmofrön &/eller sesamfrön (jag tar både vita & svarta)
Flingsalt
1st ihopvispat ägg till penslingen


  1. Smula ner jästen & lös den med lite vatten.
  2. Häll på resten av vattnet, oljan, salt, honung & sirap.
  3. Häll i Durum vetemjölet.
  4. Arbeta sen i vetemjölet i degen & låt gå i typ 5-10min i beredaren. 
  5. Jäs i ca 40min till dubbel storlek.
  6. Sätt ugnen på 200grader.
  7.  Smöra formarna & strö i lite vallmo eller sesam i formen. Jag gjorde 1 av varje.
  8. Dela degen i 2, knåda lite & forma sen till 2 limpor och lägg dom i formarna.
  9. Jäs igen ca 30min.
  10. Pensla m ägg, strö på frön & lite flingsalt.
  11. Skär brödet längsmed.
  12. In i Ugnen i 25-30 min.
  13. Ta ur bröden ur formarna direkt & låt dom svalna på galler.
Grymma att rosta. Skiva & frys in så håller det sig bättre..



Receptet är från Lelia Lindholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar