söndag 27 september 2015

NEW YORK resan: Del 2!!

Lördag: Vaknade rätt tidigt även denna morgonen.
Vi gick till Dean & Deluca och tog med vår frukost till en bänk på en refug mitt på East Huston st. Bagel, kaffe & avgaser till frukost!

Sen tänkte jag ta med tjejerna till "Antique Garage"... Vi gick gatan ner där det skulle ligga men hittade inget garage. Bara dendär lilla loppisen (Chelsea fleemarket) mellan husen. Frågade en kille där & han pekade neråt gatan där det fanns ett stort hål mellan husen o berättade att dom REV garaget för 1 år sen.  Trist!

Men vi gick ett varv där & jag hittade iaf en burk med jättefina julgranskulor för ca 80kr.


Sen gick & shoppade vi oss upp längs 5:e avenyn upp till Central Park. Det va otroligt varmt (minst 30grader) så vi la oss en bit in i parken och pausade & passade på att ringa tjejerna hemma som hade "Junta" hemma i Sverige (UTAN OSS!!)



Sen tog vi sikte på den stora sjön i norra änden av parken. Cilla & Lizen hade packat träningskläder och va fast beslutna på att springa runt sjön i Charlotte´s fotspår.  Jag & Emma la oss i gräset efter den svettiga promenaden dit, shit va stort dendär parken är!

Grymma tjejer det där!! 

Efter att vi hängt kvar i parken en stund efter deras löptur & gått längs den ner till Columbus Circle där sprintarna bytte om igen så va det dags för lite mat..

Vi kollade in "mitt & Anders hotell" för att kollat in deras rooftop bar som tyvärr va fullsatt.. Det va kul att besöka Hudson hotell igen. Lite nostalgiskt då jag kände igen lukten direkt vi kom in & så den maffiga lobbyn. Skulle nog vilja bo där igen nästa gång bra för att det är såå coolt & snyggt.  

Vi gick till ett litet ställe längre ner på samma gata.
Jag beställde en liiiten pizza på restaurangen. Ser inte mycket ut för världen men den va klart godkänd ändå. 

Sen gick vi söderut & Cilla o Emma lockade in mig & Lizen på "Times scare". En bar & ett spökhus. Där blev vi sittandes ett tag. Jag & Lizen nöjde oss med baren medans dom andra 2 gick in bland spökena. 

Nere på Times square stötte vi på 4 "turtlar" och på något sätt blev det en liten photo-shoot där jag bla ligger i famnen på typ "Rafael" eller nån turtel.. 

Sen styrde vi mot Toy´s R us & Disney Store för att sen åka hem o stupa i säng strax efter midnatt!! 

Söndag: Söndagen va ingen vanlig dag för det va CILLAS 40ÅR-DAG!!  Jag & Lizen smög iväg vid strax efter 7 för att fixa frukost till födelsedagsbarnet. Så pass tidigt att Whole food inte hade öppet så vi gick en sväng till DSW för lite påfyllning av vatten & satt på "vår" bänk mitt i gatan och hängde lite innan klockan blev 8.
Vi inhandlade frukt, blommor & kakor på Whole Food sen gick vi till Dean & Deluca för att hämta upp den obligatoriska frukost bageln. Tyvärr hittade vi inget bubbel. Hem & gratulera Cilla och äta frukost.

Sen hoppade vi in i en taxi & åkte till Perry street... Det va inte bara vi utan flera andra bla 3 andra svenska tjejer som va där för att kolla in "sex & the City" Carrie´s dörr.  

Efter det gick vi några kvarter och upp 2-3 vån till "The High lane" enpark som ligger på ett gammalt tågspår som går mellan husen. Hur mysigt som helst.  
Vi gick nästan hela parken upp. Där tog vi en taxi och släppte sen av Emma & Cilla som skulle på SPA medans Lizen hängde med mig till "Greenflea market" på Upper West side.

Efter lite loppis & världens godaste Guacamole till lätt lunch i värmen så mötte vi up dom andra 2 nere vid Rockefeller Center. 

Efter ett glas & lunch för spa-tjejerna gick vi in & köpte biljetter till "Top of the Rocks". Jag som har aningens klaustrofobi fick lätt panik när dörrarna stängdes &  ljuset i hissen slocknade men det va hur coolt som helst att se resan upp genom det upplysta hisschaktet. Även om jag fick lite svindel. 

Men väl uppe kändes det helt ok och jag njöt & hänfördes över den grymma utsikten!   
Måste säga att "Top of the Rocks" slår Empire state building. Här är det stora glasrutor ist för galler runt utkiksplatsen, knappt några köer & så ser man Central park bättre. 

Efter det åkte vi hem för att ladda för kvällen. Tjejerna slumrade men jag känner mig själv & vågade inte lägga mig.. Så jag satte mig vid bordet & skrev i resedagboken.
Panorama bild på vårt rum.. Det är därför den är lite skev. Men det va sååå fint, mysigt & rymligt. 

När tjejerna vaknat så gjorde vi oss klara, korkade upp bubblet & åt resten av jordgubbarna från frukosten medans vi skålade för vår fina 40åring. Klockan rusade iväg...

Sen åkte klackarna & klänningarna på. Vi tog en taxi till Marriott hotell & deras roterande rooftop bar. Vi tänkte att vi skulle hitta någonstans att äta innan men tänkte sen att vi kollar där uppe. Väl uppe efter en HISSNANDE hissfärd i en glashiss mitt inne i hotellet då jag tryckte mig in i hörnet så va vi uppe.. Väl uppe fick vi reda på att dom BARA serverade en buffé´ för 38 DOLLAR så vi valde att bara dricka.. Tjejerna tog varsin Cosmopolitan (smakade den & den va gryyymt god) & jag tog såklart en öl (inte jätte förtjust i starksprit och med 2 glas bubbel & någon öl i kroppen så ville jag inte blanda mer) vi njöt av utsikten & skrattade åt  den aningens "tacky" omgivningen. Vi åkte förbi buffé´n och va glada att vi skippat den, servicen va rätt slö och på toa stod en dam & delade ut pappersservetter när man tvättat händerna så man kände sig tvingad att ge henne dricks. Men utsikten va häftig, det va coolt att ha varit där & vi hade jätte trevligt. Sen tog vi in notan som även saltats med 8dollar/pers för att vi inte va gäster på hotellet. Vi gav INGEN dricks & sprang fnissande därifrån och tog skräckhissen ner. 

Väl nere hittade vi ett matställe & en tjej som härmat Cilla (vår egna Samantha) och köpt samma klänning!  

;-D Vi åt, skrattade, flamsade & sen tog vi en taxi hem.. Trötta, tipsy & glada! 

Vet inte vad klockan va när vi störtade i säng... 

Håll utkik efter nästa inlägg!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar