tisdag 29 september 2015

NEW YORK resan: Del 3!

Måndag: "Dagen efter-kvällen före" va vi inte lika snabba ur sängen som föregående dagar. Men strax efter 10 va vi iaf påväg mot ett av dagens mål & åt frukost på Starbucks innan vi gick upp & över Williamsburg Bridge mot norra delarna av Brooklyn. Dvs mitt älskade Williamsburg!!

Bron va läcker men såklart fick jag lite svindel. Eller om det bara va sviterna efter bubblet igår.

Väl framme på andra sidan blev jag lite förvirrad & visste inte riktigt vart vi skulle gå. Fanns inga kartor att köpa i dom små hörnbutikerna & vi hade ju inget internet så jag kunde googla oss fram. Men efter att ha frågat runt lite så hittade vi snart rätt.

Vi kikade förbi loppisen "Junk" som tyvärr blivit ännu mer "ruffig" sen sist. Sen gick vi in på klädaffären "Brooklyn Industrie". Hittade en T-shirt & Cilla hittade en klänning men dom fanns inte i våran storlek men vi blev hänvisade till en näraliggande butik där han såg att det fanns. Vi blev lite vilsna igen på vägen dit. Som tur va är ju New York:borna så HIMLA trevliga & hjälpsamma. Vi frågade en kille om vägen och direkt släppte han sin kärra han körde, plockade han upp sin telefon & visade vägen på google maps.
Älskar staden New York men nästan ännu mer dom som bor där! Alltid hjälpsamma & trevliga! Bara man kommer in i en affär blir man oftast tilltalad med: Hi, How are U today? och ofta bjuder dom in till lite småprat.

Anyway.... Vi hittade den andra affären och köpte våra kläder sen va det dags för lunch. Vi gick till en liten snygg bar/restaurang och åt & drack. Sen bestämde vi oss för att återvända till Manhattan.

Vi tog en taxi tillbaka till Union Square. Nu skulle vi/jag till min favvo butik "Beacon´s Closet". Jag hade en adress & en karta. Minns att butiken låg rätt nära Union Sq. Nu i efterhand så kom jag på att jag läst adressen fel. Jag tolkade den som 10 ave & 13 gatan. Men när vi gått i 20 min & kom till Hudson River i väst så frågade vi om vägen igen & självklart tog dom fram sina telefoner & sökte upp adressen. Det va nr 10 västerut på 13 gatan. Bara 1,5 kvarter från där vi hoppade av.. Piiinsamt. Men efter 40min promenad fram & tillbaka så hittade vi äntligen rätt. Jag hittade massa fint men då det är vintage kläder så passar ju inte allt man tycker är snyggt. Grämer mig dock fortf lite över en ljusblå "Diane von Furstenberg" klänning som jag nog skulle köpt trots att den satt lite snävt över brösten. Men jag hittade iaf 3 andra plagg (kolla in det tidigare postade shopping inlägget). Sen bar det av norrut mot Topshop.

Vi stannade dock på ett Belgiskt öl-cafe vid Flatiron för vätska-kontroll och så passade jag på att prata med min fina man på FaceTime.
Precis efter denna fiiiina bild tog så såg vi en Kolibri flyga runt bland planteringarna längs gatan!! Sjukt små fåglar typ som stora trollsländor.
Jag är sååå glad att det va någon mer än mig i sällskapet som har samma konstiga fotofejs som jag. Jag & Emma kan verkligen konsten att se konstiga ut på bild.. Tur att vi är snyggare i verkligheten... ;-D

Efter Topshop tog vi en taxi hem till hotellet men bara för att gå rakt över gatan & in i den lilla gränden "Freeman Alley" mittemot och äta på en av dom mysigaste restauranger vi varit på. Det som ser ut som ett litet hål i väggen va en restaurang i 2 vån med grym mat & mysig inredning.
Sen gick vi "hem". Medans tjejerna spelade kort så störtade jag i säng vid 22..

Tisdag: Vaknade utvilad vid 7 men låg & drog mig till 8.
Min utsikt från sängen.... Älskar den!

Sen åkte vi till Grand Central Station för att ta tåget i 1,5h till Milford i New Haven. Där bor Carina som är född här i Stånga & gammal vän till Cilla. Hon bor i USA sen 21år tillbaka. Med mig i min väska hemifrån hade jag haft en låda med massa svenskt godis från hennes mamma till henne. Hon hämtade oss vid tåget & bjöd sen på lunch & efterrätt. Dom bodde jättefint längst ner på gatan vid vattnet. Men då vi kände att tiden vi hade i NYC va knapp så återvände vi efter några timmar till Manhattan.

När vi kom tillbaka till pulsen i stan från lugnet i Milford siktade vi in oss på att gå på "Hunger Games" utställningen MEN dom hade STÄNGT vid 19!! Så mycket för att ALLT är öppet dygnet runt i "staden som aldrig sover". Humpf... Lite surt!
 Vi åt vi middag på "Olive Garden" för att sen shoppa loss. Vi gick vi till m&m store, Forever 21 & American Eagle Outfitters!! Den sistnämnda va en grymt trevlig butik. Vi alla gick med fulla famnar till provrummen. Jag hittade massor men fick hålla tillbaka lite pga att budgeten började sina.. Tur att dom har en Webbshop.

När vi kände oss klara med shoppingen återvände vi till hotellet & började packa ihop, väga väskor & förbereda oss för hemresan..

Jag blev som alltid när det är dags för "sista kvällen" väldigt kvällspigg & ville verkligen inte gå & lägga mig. Satt uppe en bra stund efter att tjejerna lagt sig, lyssnade på musik & skrev ifatt i resedagboken. Och det är jag glad för redan nu efter mindre än en vecka så flyter allt vi upplevt ihop.

Men tillslut runt 1 fick jag ge mig och kröp ner i min sköna säng för sista gången. Och där & då lovade jag mig själv att komma tillbaka till NYC innan jag fyller 40.

Missa inte sista inlägget om vår resa... Vilken dag som helst!