lördag 5 september 2015

Bakar surdegsbröd...

Börjar få rutin på det där med att baka mitt surdegsbröd... Mycket tack vare Martins bok. Den har mamma lånat av mig i detta nu men jag kan receptet utantill.. Köp Martin Johanssons bok "Surdegsbröd" om du är sugen på att lära dig baka surdegsbröd. Han beskriver enkelt & tydligt hur man gör.

Här kommer min "rutin" på när jag bakar mitt bröd. Recept från Martin.

Fördeg:
100g surdegsgrund
150g ekologiskt vetemjöl special
150g vatten

Låt stå i rumstemp med plastfolie på i ca 8h

Deg:
10g jäst
5dl vatten
hela den bubbliga fördegen
ca 700-800g ekologiskt vetemjöl special.

Kör i assistenten i 8min tills den blir sådär härligt spänstig.

tillsätt 1msk salt & kör i 2 min till.

flytta degen till en plastlåda m lock som du smörjt m matolja.


Efter 1h viker jag den 1:a ggr, efter ytterligare 30min viker jag den ännu en gång innan den får jäsa i 30min till. Det där med vikningen: Man tar tag i degen med blöta händer & viker från tex en kortsida sida till den andra sen från andra kort sidan mot den andra & sen från långsidan & sist från andra långsidan. Svårt att beskriva.. 4 vik/gång iaf.

Vid 1:a vickningen drar jag igång ugnen på 250grader med 2 plåtar i ugnen.

Efter 2 vik & 2h jäsning så häller jag försiktigt ut degen på ett väl mjölat bakbord.
Delar degen i två. Drar försiktigt ut varje deg bit lite  & viker dom en gång.

Strör på en massa mjöl, lägger dom på bakplåtspapper & drar över dom på en av dom varma plåtarna.

På den andra plåten som sitter under häller jag på 2dl vatten & stänger.
Sen får dom bakas i 15min.
Efter 15min öppnar jag luckan några gånger o lixom "luftar"...

Sen ska dom stå i 5min till. Sen tar jag ut den undre plåten som då är torr & flyttar ner plåten med bröden för att dom ska få fin färg under.  Detta varierar från ugn till ugn. Detta funkar bäst i min ugn.

Efter 5 min till "luftar" jag igen, sänker till 200grader och så sätter jag i en termometer. Och luftar var 5:e minut. Bröd ska upp i 96grader men jag brukar låta dom gå till 100grader. 
efter 30min brukar dom vara klara..

Perfekta bröd med lagom stora hål enligt mig! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar