måndag 12 september 2016

Flygfobi... 5dar kvar o jag börjar ladda & förbereda mig...

Efter att i 8 år flugit ca 1ggr/år trots en massiv flygfobi har jag arbetat fram ett fungerande kör-schema för att förbereda mig inför flygresan.

Känner mig coolare för varje gång jag flyger och inför denna resan började jag smyg-ladda först för någon dag sen. Inget ångest ännu. Har faktiskt börjat tänka tanken att skippa tabletten på hemresan då den bara tar 2,5h. Men bara kanske. Men åååhhh vad jag längtar efter att kunna hitta ett sätt att flyga utan att behöva ta dom där tabletterna & slippa ångesten som drar som en orkan genom mig timmarna innan. Vet bara inte hur? Är ju egentligen inte själva flygplanet jag är rädd för (tycker ju ändå att det är rätt coolt & spännande att flyga)  utan det är den instängda känslan & att inte ha någon kontroll som ställer till problem. 
Men då jag älskar att resa så är jag glad att ändå hittat ett sätt att fixa det.

Har iaf kollat in planet nu & vet att det är 3*3 säten & att planet har 118 platser. Brukar veta mer om flygplanet innan men hittar inte mer. Som sagt "kontroll" gör mig lugnare. 

Har mailat flygbolaget, berättat om min fobi o bett om att få välja plats men blir hänvisad till deras site där man får betala 2-300kr/ plats. Skiter i det o hoppas att vi löser det på plats. Vi är iaf tilldelade platser på ditresan nu. Precis bakom vingen, jag sitter iofs i gången men hoppas kunna lösa det. 

Har kollat ett youtube klipp: start & landning på flygplatsen i Split några gånger..
Det är så himla coolt! Önskar att jag kunde uppskatta det mer. Och vad jag önskar att jag fick sitta med o landa i cockpit.

Idag är det 5 dar kvar tills vi reser.

Fast just nu är faktiskt inte själva flygningen mitt största orosmoment... 
För jag vet inte hur jag ska fixa till det med mina tabletter då flygningen bara är 3h kort. Min kortaste flygning har varit på 5-6h så då har jag hunnit piggna till innan landningen.  Tabletten jag tar är Sobril 25mg. Väääldigt starka grejer alltså. (men som ändå inte hjälpte fullt ut när det va turbulens när jag & Anders flög från NYC) 
I vanliga fall tar jag tabletten 60-30min innan takeoff o somnar sen ca 1h senare & sover som en stock i minst 4h.. Visst går det att väcka mig, det har man gjort förut när det varit dags för maten men då är jag vääääldigt seg & släpig. 
Vill lixom inte va sådär väck när det är dags att gå av planet. Speciellt då barnen är med. Dom har ingen aning om att jag är rädd för att flyga. Vill inte föra över min fåniga fobi på dom.
Jag har några gamla 5mg kvar. Funderar på att ta 3-4 sådana ist. Till saken hör ju också att jag ogillar att ta tabletterna & att bli sådär dåsig. Det underbara kontroll behovet! 

Well Well!! Det löser sig på något sätt!  

Om 5 dagar sitter vi vid Medelhavet med en hel vecka semester framför oss..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar