tisdag 22 januari 2019

När livet ger mig citroner....

" ...Vill jag bara lägga mig ner o gråta... Frysen är överfyll med lemonad!!! "

Inte så peppigt o positivt inlägg alls men måste få ur mig frustrationen över livets "citroner" & motgångar.

Jag kan ta och acceptera en viss dos av motgångar & att det inte "blir om man tänkt"... Sådant är livet., speciellt m barn.. Men nu är orken/energin typ snart slut..

I Torsdags va jag super hängig (illamående, ont i magen o matt) så pass att jag faktiskt gick hem från jobbet. Blev dock inte mer än så och efter vila o sömn kändes det lite bättre. Men så kom Astrid från skolan med jätte rosiga kinder o några timmar senare va febern ett faktum. Anders kom iofs hem på natten men hade inbokade jobb på fredagen så jag fick vabba.

Fre & lör hade hon hög feber o gick på Ipren.. 

Lördagskvällen va hon seg men äntligen feberfri..
Agnes sov hos en kompis så Astrid myste själv.

Jag såsade runt hemma i myskläder ALL ledig tid i helgen o laddade inför ny ensamvecka. Mannen i huset skötte all markservice, skjutsning mm under helgen och innan han åkte på sön em "nollställde" han hemmet någorlunda medans jag jobbade. 
Så skönt utan massa disk & måsten som hänger över en så jag gick o la mig tidigt & somnade gott innan kl 21:30..

I Måndags morse hade jag ställt klockan på 6, väckte tjejerna, tryckte igång kaffebryggaren & så kollade vi den totala månförmörkelsen ihop..
Blev en mysig stund då vi pratade om planeter, månen och vad dom tror att dom gör om 10år när den inträffar näst.

Skönt med ostressig morgon..

Sen gick jag glad & pigg mot jobbet med hopp om en fin, pigg & frisk vecka.


Eller hur...

Igår kväll när vi kom hem vid 20 gick barnen rakt i säng o somnade förvånansvärt snabbt. Jag bakade o förberedde inför nattlig visit med hyss hos kompis som fyllde jämt... 

Men 20min innan jag skulle åka så vaknade Astrid  o va dålig i magen.. 


 Hon sprang på toa 5-6ggr under 3h.. Sen somnade hon..
Dock inte jag som har en släng av kräkfobi & byggde upp "worst case scenario". i mitt huvud. Jag låg o lyssnade efter minsta ljud. Tillslut satte jag igång en film för att överrösta hennes oroliga sömn. 
Insåg att vab va ett faktum och med det kom den där vabångesten..

Jag somnade vid halv 3 och drömde en sååååå sjukt verklig, rörig o tydlig dröm. 
Vaknade efter 1h desorienterad, förvirrad och helt slut.

Somnade tillslut om igen o sov till 6 när klockan ringde & snoozade till 7.

Väckte Astrid för att kolla läget och hon sa att hon fortf hade lite ont i magen... 

När Agnes gått till skolan landade vi 2 i soffan med frukost.
Och kollade film efter film. 
Och jag lyckades sova på soffan i 1-2h också innan Astrid tröttnade på sin trötta mamma och väckte mig.. 
Astrid mådde bättre och har ätit bra under dagen så sen 02 inatt räknar vi ner dom där 48h..

Jag däremot är helt slut både fysiskt o psykiskt. 
Får kämpa för att äta då jag inte blir hungrig när jag inte gör något fysiskt. Iaf lyckats tvingat i mig någon macka, knäckebröd, massa vatten, jos, berocca-boost & smoothie under dagen.

Barnen fick ikväll göra sin egna middag i sin GRYMMA julklapp "toastjärnet"...Jag åt en knäckemacka.. :-/ 

Försöker att inte tänka på att det är 2 "ensam-veckor" kvar.. 
Får lätt panik.  
Jag ÄLSKAR mina barn men just nu skulle helst vilja rymma iväg o låsa in mig ensam på ett hotellrum någonstans i några dagar., jag vill va ensam, gå på bio, sova ostört o äta mat jag inte själv lagat.

Vet att det är ogörbart just nu men drömmen om det får mig iaf att hålla näsan precis ovanför vattenytan.

//Trött mamma 

Ps: Imorgon är min plan att vara en piggare & gladare mamma som lagar mat, tvättar o inte ligger under en filt i soffan medans barnen lagar sin egna mat..   Får se hur det går med det.... Men det är en plan iaf. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar