söndag 15 februari 2015

Krabbelurer!!!


Krabbelurer kallas också Skrabbeluckar tydligen. Kärt barn har många namn!!

Så länge sen jag gjorde krabbelurer... Så mycket barndomsminnen. 

Det starkaste minnet är dock från 1989, jag va 11-12år gammal. En dag efter skolan står jag i köket & har precis rört ihop smeten. Då kommer mamma plötsligt hem helt förkrossad & berättar att min morfar gått bort. Ställde in smeten i kylen, blev inga krabbelurer den gången. Tänker alltid på den gången när krabbelurer kommer på tal.  Så idag tänkte jag på Morfar när jag rörde ihop smeten & jag kommer nog tänka på morfar flera gånger än vanligt i framtiden för ungarna ÄLSKADE dom!! 

Och deras kompis Esther sa att det va det godaste hon någonsin ätit så här kommer receptet Emma! 

KRABBELURER!

1st Ägg
3/4 dl Socker
1dl Mjölk
2,5dl Vetemjöl
1tsk Vaniljsocker
1tsk Bakpulver 
smör att steka i.

Blanda mjöl, vaniljsocker & bakpulver.
Vispa ägg & socker poröst.
Blanda i mjölk i äggsmeten & sen i med mjölblandningen, rör till en jämn smet.

Värm ett plättlägg, det går också bra att plutta ut små smet-klickar i en vanlig stekpanna.

Stek dom gyllenbruna på båda sidorna & vänd sen i socker. 

Klart! 
Lätt som en plätt & så himla gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar