onsdag 29 mars 2017

Halvvägs genom en hektisk vecka..

Har bara gått 3 dar av denna veckan men den har varit händelserik & "fullbokad".

Veckan började med vab..Astrid va krasslig i luftrören o hade skit-jobbig hosta & feber. Hon hostar fortfarande o sover med öppet fönster.
Vabbade o bakade på Måndagen.

På Måndag kvällen tog jag ett skönt bad & kröp tidigt i säng och kollade ett antal avsnitt av nyfunna favvo serien "Grey´s Anatomy".  

På tisdagen ringde klockan tidigt, för oss. Klockan 6:15 släpade vi oss upp ur sängarna men vid 7 va Astrid lämnad på fritids och jag & Agnes va påväg mot Visby & lasarettet. 

Vi gick först till röntgen, sen ner till ortopeden där det blev 40min väntetid på vår bokade tid. 

Domen: Armen ska va gipsad i 2v till men nu bara underarmen. SÅ av med det gamla gipset & på med ett nytt. Agnes arm har blivit om möjligt ännu smalare under gipset dom här 2 veckorna.  Såg riktigt otäckt ut. 

Agnes va nöjd med att kunna sträcka på armen igen även om det va obehagligt i början.

Vid 11:30 va hon tillbaka i skolan & jag på jobbet. 

Slutade vid 19 och vid 20:30 sov Astrid & jag o Agnes la oss. Agnes somnade o jag kollade på ännu mer "Grey´s Anatomy". Till min glädje upptäckte jag att det finns hela 12!! Säsonger på Via Play!! 

Idag:Onsdag!! Min heliga "lediga" dag! Upp & iväg med barnen för att sen...

Njuta en av veckans härligaste stunder. Total tystnad o ensamhet. Fixa go-frukost o sjunka ner i soffan (omringad av tvätthögar) framför nyhetsmorgon och sitta där o äta, dricka kaffe o kolla nyhetsmorgon i minst en timme. 



Idag blev ensamheten & lugnet hemma dock inte så långvarig. Klockan 10 hade jag tid hos sjukgymnasten. Har i 4-5 veckor haft ont i min högerarm. Mest i armbågen men också i axeln och ända ut i knogarna o tummen. Bara att lyfta 1kg med armen har gjort ont. 

Träffade en jättetrevlig sjukgymnast på Hemse. Jag fick vrida, vända, beskriva mitt problem och det va ett skolboks-exempel av Tennisarmbåge jag har. Hon reagerade även på att jag är väldigt sne i kroppen. "Har du alltid varit så sne??"   Hum... Jag vet faktiskt inte... Kanske.  
Kan kanske förklara mina problem med bäcknet o ibland ryggen och nacken. Jag vet ju att mina magmuskler inte är ihop efter graviditeterna och att jag borde träna upp bålmusklerna för att kompensera. Inte sugen på att kriga el betala för en OP just nu iaf. Kanske jag kommer ångra det om 20år.

Känner lixom nu när jag sitter här i soffan o tänker efter hur stel jag är i nacke, axlar o hur det drar lite längre ner i ryggen.  :-/  Det har sjukt nog blivit ett normaltillstånd för mig. Låter bli att känna efter o tar en tablett när det blir riktigt illa.  Jag vet att jag inte varit snäll mot min kropp på jobbet dom senaste 19åren. Har ju alltid jobbat med tunga lyft & endel statiska rörelser, varit ointresserad & dålig på att träna och dessutom  jobbat 2 gånger 7mån som gravid o med foglossning. Tänk om jag vetat då när jag körde på nästan som vanligt trots uppluckrat bäcken. Så dumt inser jag nu.  Har blivit lite bättre på att tänka på detdär med lyft o belastning sen jag fick ont i armen. Kanske att jag lär mig nu efter detta. Vill ju inte att kroppens ska va slut om 10-15år. 

Jag är oxå för snål o har för ont om tid för att unna mig massage och livrädd för naprapater o sånt som vrider o drar i kotorna.  Ska fråga sjukgymnasten när hon ringer nästa vecka hur jag ska råda bot på sne-heten.  Gissar att träning kommer bli hennes svar. Så det är väl nästa "to do" att verkställa. Kroppen ska ju hålla att jobba med i typ 25år till. 

Gick därifrån med en övning att göra varje dag, en stretch-övning att ta till minst 5ggr/dag & ett handledsstöd att ha när jag sover som förhindrar att jag böjer handleden bakåt. 
Handledsstödet är rätt oskönt (kan ju inte böja handleden som jag brukar.... Och som jag tydligen inte borde göra just nu) men jag vet att det kommer va skönt att sova med. Vaknar ofta med öm arm, avdomnad/sovande hand o ibland en grymt smärtsam kramp. 

Efter sjukgymnasten hann jag hem, städa lite, lyssna på "en underbar podd", vika lite tvätt, köra några maskiner & äta lunch. För att kl 14 hämta Astrid i skolan för att dra söderut för sista gången.
För idag va oxå Astrids sista besök hos sin arbetsterapeut Anna-Liisa som hon gått hos i 2-3år för att öva upp bla sin motorik.. Det har varit fantastiska år med grymma A-L som hjälpt henne sååå mycket. Tänk att vi har henne här på Gotland. Faktiskt den enda i sitt slag i Sverige.
 Så det va lite sorgligt o konstigt att för sista gången köra till Eke m Astrid, göra "hängmattan" ihop o räkna till 10 på finska, tyska, italienska o engelska som "slut-lek" & säga hejdå. Astrid ville skriva ut en bild på sig själv att ge henne men jag tipsade henne om att sätta bilden på en kaffekopp ist o ge A-L och hon nappade helt på den idéen och så skrev hon ett kort i farten medans vi körde dit. Fast vi ses snart igen för ett möte för att "knyta ihop säcken". Ska bli spännande att höra vad hon har att säga. 

Ikväll blev det sista "Linas" till middag. Härligt att kunna dra ut 5 middagar över 2 veckor.  Det serverades: Lammfärsbiffar med coleslaw, grönsallad & matvete. Både jag o barnen gillade det! På måndag kommer nästa kassen. 

Inatt kommer Anders hem men drar iväg på jobb tidigt imorgon bitti igen. Jag jobbar stängning tors & fredag. Och lär väl störta i säng tillsammans m "Grey´s Anatomy"båda dessa kvällar. Så vi ses väl inte så mycket.

Men på Lördag morgon ska vi 2 upp super-tidigt o ta 7 båten mot Sthlm. Bara vi 2!! För på lördags-kvällen vankas det BRÖLLOPSFEST!! Som jag längtar!! Ska bli så kul att träffa massa gamla vänner, kusinerna & tillsammans fira brudparets kärlek med en hederlig skön hemma-fest. 
 Barnen blir kvar på ön så det är bara vi 2.. Tillsammans, Iallafall i 36h innan jag åker hemåt medans han stannar i Sthlm en vecka till. 

Nu ska jag göra som jag gjort hela veckan. Krypa ner i sängen med "Grey´s Anatomy".  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar