måndag 27 mars 2017

Total LYCKA!!

Jag har bakat egna surdegsbröd i 2år. Men har alltid "sejfat" med lite jäst (5-10g). Mest för att det ska gå snabbt (bara 3h) men åxå för att jag varit lite feg o inte vågat lita på min surdeg.

Idag har jag vabbat Astrid o passat på att baka 2 surdegsbröd på två olika sätt. Så glad att jag fick tummen ur o vågade testa.. Det va lixom dags! 

Igår förberedde jag o gjorde som vanligt en "fördeg" som bubblat till sig under natten och Kl 9 imorse drog jag igång mitt 1:a försök någonsin att baka helt utan jäst utan bara på min surdeg, manitoba mjöl, vatten o salt. Har bakat innan m Manitoba innan men efter 1:a gången (då med jäst) har jag blandat upp det m V-mjöl Special för hålen blev alldeles för stora på bara Manitoba.

Så jag körde ihop degen med bara manitoba mjöl i, vek den så att vecket låg neråt  o la den i en oljad bunke under plast. Fick ligga i 1h så vek jag den igen, så stod den i nån timme till uppe i köket. Tyckte den kändes väldigt seg o såg ingen direkt skillnad. Blev lite nervös.. Sen ställde jag ner den i matkällaren i 4-5h. Plockade upp den vid 15, "runddrev" degen o la den i ett durkslag i en mjölad handduk. Där fick den ligga i rumstemp i 3-4h varav sista timmen på spisen som va varm då ugnen va igång.  Plockade upp den i la den på en varm plåt o direkt in i ugnen o lite vatten på plåten under. När jag skulle sänka tempen efter 15 min jublade jag högt i köket. Brödet hade rest sig!! Och det ordentligt.  Och när tempen va uppe i 98grader tog jag ut det. Det har spruckit lite då jag inte skar det.. Men det gör inget & GUD vad jag längtar till imorgon när jag ska skära upp det. Hoppas det ser lika fint ut inne som ute.  

Vid lunch bakade jag mitt gamla vanliga bröd (150g fördeg på surdeg, 5g jäst, 200g manitoba, 200g v-mjöl special, 2,5dl vatten o salt). Vek efter1h, efter 1,5h & ytterligare en gång efter 2h lät den sen vila i 30min till. Tog sen upp den på bakbordet och drog ut den och vek & så in i ugnen. 

Nästa gång ska jag våga bråka mer med den jäst-lösa degen och våga vika den innan bakning.

Wooohoo!! Nytändning på bakfronten!! Nu åker jästen ut o jag kan låta brödet jäsa när jag jobbar eller över natten. Behöver inte vara hemma o vika hela tiden.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar