lördag 7 september 2019

Hemresan, ett äventyr i sig!

Dag 5 Fredag
Vi vaknade liiite trötta efter kvällen före. 
Men oj va trevligt vi hade det i Epernay & hos Nathalie.. 
Började packa ihop & jag gick och köpte croissanter o kaffe på bageriet över gatan.. Frukost & sen sista packningen. Jag va väl lite smålåg, hatar att lämna o bryta upp efter en trevlig resa. Men vi hade ändå minst 36h resa kvar framför oss så ännu va det inte över.. 
Men just då kändes det övermäktigt!! 

Vi hämtade bilen längre ner på gatan & ställde den "lite franskt" på trottoaren sen bar vi ner och packade in ALL champagne, väskor och graj i bilen.. 
Vid 10 lämnade vi lägenheten o körde ut till ett stooort "Carefour" (mataffär) och botaniserade!  Jag köpte lite mer Champagne, massa olika patéer & godis till barnen.


Sen rullade vi ut ur Reimes och började vår 180mil långa resa hem till Gotland. 

Jag körde fram till Theux i Belgien då va jag sååååå sjukt trött. 
Kisspaus & chafförbyte.

Somnade och sov så gott i 2h! 

Vi körde i typ 2h pass även på vägen hem. Autobahn är väldigt monotont. Vid varje byte köptes det kaffe & vi sträckte på kroppen.
120km/h va standard.. 
Och dessutom utan farthållare! 

När vi hade 3h till Hamburg tog jag över ratten och Liza bokade rum på ett Motell vid motorvägen.  Men 1h innan vi va framme va jag sådär farligt trött o matt igen så Liza tog över. 

Så hände det igen.. 
Vi närmar oss destination men missar avfart då gps:en inte riktigt hänger med och vi va liiite trötta o lätt stressade... 
Så är vi är ute på autobahn igen o GPS:en räknar om..
15min till destination!!!! 
Va faaaaan!!! 
Liza kopplar på FOCUS men precis när vi ska till o vända kör det in en Pike-buss från Tullen framför oss och i bak-fönstret blinkade "Follow me".. Så när vi skulle svänga vänster fick vi följa tull-bilen köra av till höger och stanna vid väggrenen.
3 Tullare kom ut o vi fick lämna över passen och svara på endel frågor till en faktiskt rätt "begåvad"  tullare medans dom 2 andra sökte igenom hela bilen och all packning m ficklampor.
Jag va dock hyper nervös o sååå stressade. 
Auktoriteter är inte min grej. 
10-15min senare fick vi iaf åka vidare utan represalier.
Vi vände & rullade mot hotellet. 
Vi körde tillbaka & av motorvägen...

Men GPS:en sa att vi skulle köra ut på påfarten till Autobahn igen men vi vägrade. Stannade till o kollade ordentligt. Jag kollade min GPS och vi blev guidade in på en "Ko-stig" och anlände tillslut vid Motellet bakvägen! 
tog en bild dagen efter på vår väg fram till boendet!! 

Alltså lyckan att vara framme efter nästan 11h på autobahn!!! 

Vi checkade in, köpte några öl och sen baxade vi upp all packning & Champagne till rummet från bilen då det kändes lite ruffsigt där. 

Landade på rummet och återigen glada att vi tillslut hittade fram..

Sen somnade vi urgott på dom GIGANTISKA tyska kuddarna i bakgrunden! 



Dag 6 Lördag


Vi steg upp strax efter 6 o bar ner allt i bilen igen och rullade genom Hamburg innan 7.

När vi väl va ute ur staden somnade jag gott medans Liza tog oss till Tysk-danska gränsen. Vaknade i Flensburg...
Tanken va tom men yrvaken som jag va så insåg jag inte hur liiite Diesel vi faktiskt hade kvar. 
Men tillslut rullade vi in på på ångorna till Cirkel K i Abenraa.. Fyllde på bilen, köpte frukost macka & kaffe.

Sen körde jag oss genom ett regnigt & dimmigt Danmark.
Stora bält bron va blåsigt men sååå vackert.

I Malmö pausade vi igen, bytte chafför & Liza tog en macka...

Så körde vi till Olofström till mamma&pappa's hus för att lämna "brobizen" (en dosa som göra att man passerar både öresunds & Bältbron snabbt) som vi lånat.  Lite husesyn för Liza.  Konstigt att vara "hemma" bara lite snabbt sådär! Blev dock enklare då mamma&pappa inte va hemma från Tegelstrand ännu. 
Vi svängde också inom min farbror o hälsade lite snabbt på honom o min kusin m fam som va där. 
Sen tog vi sikte på Oskarshamn o 20båten hem. 
Vi låg bra till i tid och stannade både en & två gånger för att plocka lite svamp.

ÄLSKAR dom småländska skogarna! 

Väl framme i Oskars gick vi på ICA o köpte varsin plocksallad. 
Sen väntade 3h båt.

Liza vilade/sov medans jag skrev ikapp i resedagboken och drack 2 öl.
Och vid midnatt va jag hemma igen! 

ALLTSÅ OH MY LORD!!! 
VILKEN RESA VI GJORDE! 

Väldigt spontan resa för att vara jag. Långt utanför mi n BOX och kanske inte helt "vuxet" & "ansvarsfullt" av mig att dra iväg när jag precis sagt upp mig från jobbet och inte hade någon inkomst. Men det kändes ändå så rätt o härligt! 
Varför INTE lixom..
YOLO!! 
Eller nått...

Det kändes fantastiskt från det att Liza sladdade in här på gården m mello-låten "Road-trip" på högsta volym på söndagsnatten & vi tog oss 180mil ner till Frankrike. Hade 3 fantastiska dagar i Reims med massa god mat, härligt snack & en heldel champagne. Och sen körde vi dom där 180milen hem igen.  
Så glad över alla våra äventyr, alla spännande samtal & massa sköna garv. 
Oförglömligt! 

Motto: Det löser sig.!   
Annars Champagne! 

Tack Liza för ditt påhitt o att du frågade mig! 
Förvånad själv att jag tackade JA och så glad att jag gjorde det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar