torsdag 22 mars 2012

1 månad med Zoely...

Nu kanske ni undrar varför jag tjatar om dom här p-pillrena. Men dom är nya på marknaden & när jag fick dom utskrivna & googlade runt lite hittade jag inga "egna berättelser" om dom. Och jag märker nu att en massa undrande googlar just "Zoely p-piller" och kommer hit. Bara senaste månaden är det ca 60-65 st googlingar om Zoely som tagit folk hit. Så därför vill jag dela med mig mer av mina erfarenheter. Jag vet, jag vet.. Passa dig för "doktor Google" men Läkemedelsundersökningar, tester & utvärderingar i all ära, men det är faktiskt lite mer givande att läsa om riktiga människors åsikter & upplevelser, även om man självklart ska ta mycket på nätet med "en näve salt". Därför.. Så ni som inte bryr er om mitt p-piller snack kan sluta läsa nu. :-D

Efter att nu ätit Zoely i en månad är jag mer än positivt övveraskad. Men det beror kanske mest på att jag härdat ut med en super strulig hormonspiral i ett år. Va rätt anti & skeptisk när jag fick dom. Inte så sugen på hormoner alls men det finns tyvärr inget alt som passar mig. Men so far har jag iaf inte märkt av några biverkningar med Zoely vad jag tänkt på iaf. Knappt någon blödning & inga kramper att tala om. Himmelriket enligt mig som haft MYCKET av båda innan (både med & utan spiral & andra p-piller)!Jätte nöjd med app:en oxå som påminner mig vid vald tid (tabletten ska tas vid samma tid varje dag) utan den hade jag garanterat missat både en & två gånger!!

Så so far: SUPERNÖJD!!!

2012-10-14  UPDATE: Jag har nu slutat med Zoely då bäckensmärtorna (vanlig biverkning) eskalerade sista månaderna och blev för jobbiga. Och som jag skrivit ovan så har jag lite hormonpanik så nu blir det nog att testa kopparspiral ändå....

38 kommentarer:

  1. Hej googlade som sagt om dessa p piller och kom till dig..

    nu har du ju ätit dem lite längre hur fungerar det för dig? jag har nyss fått dem utskrivna och ska börja med dem men läste om biverkningarna såsom acne,viktuppgång och dessa mellanblödningar så ja tvekar..
    jag har ätit neovletta ett år och på de senaste halvåret så har jag börjat blöda till å från när jag äter hormontabletterna och därav jag fått dessa utskrivna för att prova.

    blir du helt blödningsfri som man kan bli även under de 4a sockertabletterna? har du fått några biverkningar? mvh sara

    vore jätte snällt om du ville svara min mail : sara.boberg@hotmail.se

    SvaraRadera
  2. Hej! Skulle du kunna svara på samma frågor som ovanstående läsare ställde fast till min email adress tror du? Är i exakt samma situation som henne. k_tillander@hotmail.co

    SvaraRadera
  3. Haha vad kul! Googlade med på zoely nu då min gynekolog sa att jag skulle prova dessa för det skulle minska risk för blodpropp osv. Men är det hör östrogenhalt i dem vet du det? Är så jäkla rädd för att min p-piller ska ta dö på mig.... mår inte bra med mina nuvarande ( YAZ ) men det är ju så individuellt ;)

    lina.e.hansson@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Jag har käkat Zoely i snart 1 ½ månad nu. Jag är mycket nöjd med dom. Har visserligen inte käkat några p-piller eller liknande innan, och var därför orolig för biverkningar. Damen på ungdomsmottagningen tyckte därför jag skulle testa dessa, och jag är nöjd. Inga mellanblödningar. Möjligtvis några finnar i början, men dom försvann rätt fort. Tror dock mina bröst har blivit lite ömmare och något mer spända. Men annars är det helt klart värt att prova tycker jag! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har tagit neovletta & cerazette, neovletta blev jag dock deprimerad av & av cerazette fick jag blödningsrubbningar. Så min BM skrev då ut zoely till mig så mitt första piller blir idag & jag är så orolig över att bli nedstämt igen. Blödningsrubbningar är det nästan omöjligt att få då man endast får bortfallsblödningar av zoely, men av cerazette som är ett minipiller kan man ju få mens hursomhelst då inga placebopiller finns. Så min fråga då, har du eller någon i din omgivning märkt någon som helst skillnad på ditt humör? :)
    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Läste din kommentar och kände igen mig väldigt väl i din beskrivning. Jag åt Neovletta och mådde jättedåligt. Var nere och hade våldsamma humörsvängningar. Slutade med dessa på en gång och bad om hjälp av barnmorska och hon rekommenderade Zoely. Har ätit dessa i ett halv år och mår superbra. Har varken blödning eller humörsvängning. Mår snarare bättre än innan då jag vet att det är ett bra skydd och att jag mår bra av dem. Hoppas det fungerar lika bra för dig!

      Radera
    2. känner igen mig i er jättemycket! Hade neovletta och blev deprimerad och fick humörsvängningar, så jag bytte till zoeley. Har dock fått en del finnar, någon som också fått det och har det försvunnit för er? hur lång tid tog det? Har haft massa finnar under de 2,5 år jag åt neovletta också.. så tråkigt!

      Radera
  6. Jag har prövat på flera olika p-piller, samt p-stav samt plåster och jag reagerar väldigt dåligt på alla dom. Så fick jag Zoely utskriven som jag käkat 3 månader ungefär om inte 4. Dåligt minne, men iallafall nu har jag fått värsta acnen som inte vill gå bort, aldrig haft problem med acne i hela min ungdom. Blödningar har jag ej problem med blör kanske 3 dagar endast. Mitt PH värde har också blivit väldigt dåligt, så funderar på om det kan vara p-pillerna som spökar. Någon annan som fått problem med acne och ph-värde håjjta till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också fått en förbannad acne! Käkat mina i tre månader men funderar starkt på att sluta. Får dessutom ingen mens längre och min mens har alltid varit så regelbunden... I övrigt mår jag bra av dem, men byter förmodligen.

      Radera
  7. Hej!
    Har precis som andra hittat dig genom google :P Jag ska snart börja med mina Zoely, har fått för mig att det är bra piller. Faktiskt inte googlat dem förrän idag och fick dem förra veckan, enda jag funderar lite på är när jag ska börja med dem men tänkte ringa bm imorron och höra vad hon säger.

    Är du fortfarande nöjd med dina p-piller?

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag har själv ätit Zoely i ungefär ett halvår. Åt tidigare Neovletta men blev som en helt annan människa av dessa med fruktansvärda humörsvängningar och valde snabbt att sluta. Min gynekolog tipsade om Zoely och för mig har de fungerat hur bra som helst. Jag får inga bortfallsblödningar över huvudtaget, jag märker inte av dem. Hade tidigare (innan jag började med p-piller) väldiga problem med mensvärk men har sedan jag började med Zoely inte haft ont en enda gång, ljuvligt! Det är ju olika från person till person men jag tycker det är värt att prova.

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag har ätit zoely i en månad och jag upplever att min acne har blivit bättre än när jag åt yasmine :-) har dock inte fått någon mens ännu?!?

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag skrev tidigare att jag inte haft några större problem med Zoely. Men nu på slutet har jag varit extremt trött, nedstämd, koncentrationssvårigheter, ont i magen och lite så. Tänkte om det är någon mer än jag som känt av något liknande, eller om det kan bero på något annat. Jag kollade biverkningar, och såg att vissa av mina symptom var med, men som mycket ovanliga. Jag är i övrigt nöjd med dom. Jag får dock köpa större bh:ar. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte komma på att jag fått några av dina biverkningar. Eventuellt lite tröttare än vanligt men jag är tveksam om det hör ihop med pillrena. Har känt mig väldigt biverkningslös av zoely så jag hoppas att även dina biverkningar bara är tillfälliga och försvinner :)

      Radera
  11. Hej! Ska precis börja med zoely nu men är väldigt rädd för det här med biverkningarna. Har haft problem med vikten nu i flera år och vill verkligen inte gå upp mer i vikt. Så jag undrar om det är någon av er som har gått upp i vikt sen ni började med zoely

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har inte haft några problem med det. Jag tror det kan vara värt ett försök. Har fått uppfattningen att Zoely ger mindre biverkningar än andra p-piller och känns det inte bra så är det ju faktiskt bara att sluta. Jag håller tummarna :)

      Radera
    2. Hej! Jag har ätit Ceracette tidigare, men det senaste året fick jag enorma blödningar av dem som pågick i ca 4-5 veckor!!! Min dr sa att det alltså berodde på mina mini-piller så jag fick byta till Zoely, som jag har ätit nu i 6 mån.Märkte inget speciellt de första månaderna. Men börjar nu fundera lite t.ex varför jag börjat få tillbaka min migrän.,som har lugnat ner sig mycket de senaste åren. Men framförallt reagerade jag för någon vecka sedan när jag ställde mig på vågen, jag har gått upp 5 kilo!!!! Kan det bero på p-pillrena. Jag är världens träningsnörd, jag tränar 4-5 ggr i veckan, jag springer, går på spinning, bodypump, shape, powerwalking. Jag har inte haft viktproblem på flera år, snarare har jag gått ner lite för varje år. De här 5 kilona har jag gått upp på 2 månader(var på hälsokontroll i mitten av september, och då hade jag inte någon viktuppgång). Jag tycker också att mina bröst blivit större. Jag funderar starkt på att sluta nu.

      Radera
    3. Ska också börja med dessa ppiller nu på onsdag pga sjuk mensvärk. Är livrädd för viktuppgång då jag nyss lyckats gå ner allt från en annan medicinering.

      Någon mer än Anonym här över som gått upp i vikt av dem? lämna gärna en kommentar i min blogg och berätta isåfall. :(

      Radera
    4. Så sjukt sent svar från mig nu ;) Men eftersom man fortfarande lätt hamnar här när man googlar Zoely (tack för du tog upp detta på bloggen!!) så tänkte jag säga om någon läser och är rädd för viktuppgång, att min vikt har stått stilla (till och med lite neråt).
      I övrigt.. lite humörsvängningar, bäckensmärtor, yrsel, huvudvärk och illamående. Men är bara på andra kartan (första veckan) så får ge det iaf en månad till innan jag vet. Jämfört med Yaz och kopparspiral är Zoely guld dock!

      Radera
  12. Hej! Jag var till min BM idag och frågade om ppiller. Är helt ny inom området; har varit för rädd och skeptisk för att använda ppiller...men, som det nu är så är det "sista utvägen" om jag och min kille ska kunna ha sex utan ångest för eventuell graviditet. ANYWAY. Hon rekommenderade Zoely. Har inte hämtat ut dom ännu...googlar runt lite och hittar allt från positiva kommentarer till riktigt obehagliga...Är så sjukt rädd för att få blodpropp, viktökning (är redan överviktig och håller nu på att träna för att gå ner)..
    Äter du fortfarande dessa piller? Om ja, hur känns dom? Om nej, varför? (if you don't mind my asking...).
    TACKSAM för svar, skulle vara jättegulligt av dig!
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej..

      Om du läser hela inlägget så står det längst ner att jag slutat med Zoely pga problem med bäckensmärtor. Har bestämt mig för att skippa hormonbaserade preparat helt då jag nojjar ihjäl mig för vad det gör med min kropp & jag känner mig konstig när jag tillfört hormoner.
      Läs även inlägget 6 månader med Zoely : http://linaheltenkelt.blogspot.se/2012/08/6manader-med-zoely.html

      Radera
  13. Hej! Jag ska snart börja ta zoely, skulle du kunna svara på hur det gick för dig den första tiden? tagit novletta innan vilket inte passade mig alls med dess biverkningar så som viktuppgång, mådde dåligt mm. tacksam för svar!
    JennieM_92@hotmail.co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ätit zoely i ett halvår eller mer, det började med att mensen fortsatte 4 veckor till, sen nästa gång 5 veckor. Nu har det fortsatt 2 veckor igen och blöder hur mycket som helst fast jag vanligtvis blöder lite. I början var dom jätte bra men inte efter en längre tid

      Radera
  14. Hej! Jag har hållit på med zoely nu i 6 månader. Jag tycker dom funkat bra, har haft min "mens" som vanligt. Dock är jag rädd för att jag gått upp i vikt. Vågar inte ställa mig på vågen för jag hade äntligen gått ner några kilon så jag skulle bli så lessen. Större bh:ar har jag fått köpa iaf..
    Dessutom tror jag att jag blir sjukt trött av dessa piller. Jag sökte upp läkare i december-januari (började med zoely i november) och han sa det var depression och att jag jobbar för mycket. Jag vet själv dock att jag inte är deprimerad, och i januari började jag jobba hälften mindre så jag jobbar bara 4h/dag och jag är fortfarande lika trött. Min pojkvän och familj och vänner säger att jag är "sjukt trött" hela tiden...? Så nu har jag börjat fundera det är pillerna som gör mig så trött..?
    Och angående det där att doktorn sa jag var deprimerad så jag är 100 % säker att det inte kan stämma, för jag är lyckligare nu än jag varit på väldigt länge. :)

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Jag äter sedan en månad tillbaka Zoely pga endometrios. Dom funkar! Har provat restovar, cerazette samt qlaira innan och zoely är bäst. Mindre smärtor, inga mellanblödningar, ej viktuppgång, en lite finne på hakan. Det enda negativa är att jag fått svårare att sova, blir inte lika lätt trött som jag blev av tex cerazette. Sover 5-6 timmar per natt alltså lite lite. Men som sagt annars kanonpiller, prova ni som har endometrios.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har oxå endometrios och fick Zoely. Dock klarar jag inte att göra uppehåll så jag hoppar direkt till nästa karta. Aldrig uppehåll alltså. När jag försökte fick jag extrem mensvärk i 10 dagar o inte en droppe mens. Är dock väldigt rädd att det kan vara farligt. Någon som vet?
      //Linis

      Radera
  16. Hej!
    Jag har ätit Zoely en vecka nu och har redan lagt på mig runt magen trots att jag inte ändrat min diet och trots att jag springer och rider. Om det fortsätter såhär lär jag få byta klädstorlek flera gånger om. Ni som har ätit dem en längre tid, ökade ni mycket i vikt i början? fortsatte detta? Jag ger dem en vecka till och har jag då ökat mer runt magen så slutar jag genast. Har även ätit neovletta som även gjorde mig liksom många andra nedstämd, mem i övrigt perfekt. Jasmin fick jag migränanfall av och när jag slutade gick jag ner i vikt och fick mycket mer energi. Frågan är vad som är bäst för en själv och vad som passar en själv eftersom det är så individuellt, men dock är det tråkigt att öka på vikten och sedsn sluta med pillret,och banta i tre månader och sedan börja om på nytt..

    SvaraRadera
  17. Jag har nu slutat med zoely, gick upp fem kilo fastän jag tränar regelbundet.. Plus en hel rad med olika biverkningar, t.ex. migrän, uppsvullen mage varje kväll (och inte lite), ingen sexlust och blev skit arg om någon ens rörde i mig, trötthet och depression.

    SvaraRadera
  18. Jag är på min andra karta nu och mår illa varje dag. Nästan så mycket att jag måste gå och kräkas. Någon som oxå har dessa besvär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en kompis som också började må väldigt illa av sina p-piller. Hon fick sluta med dom, du kanske ska prata med din BM?

      Radera
  19. Hej jag har börjat med zoely p - piller på min första mensdag oh set yar nu gått två veckor och min mens är fortfarande inte slut dessutom får jag floder måste byta binda hela tiden någon annan som också upolevde detta?

    SvaraRadera
  20. Hej, har precis fått diagnos PCO med följden ett recept på Zoely, har väl aldrig haft något emot P-piller men alltid med vikten och när jag nu lyckats gå ner 8 kg (permanent) vill jag verkligen inte riskera en viktuppgång! Särskilt inte som jag nyss fått pojkvän och för första gången känner mig sexig och snygg. Några av er säger att ni gått upp i vikt, har detta justerat till sig efter ett tag eller ökar det ständigt? Har redan stora bröst dessutom och känner väl kanske inte riktigt att ännu större är något eftertraktat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! För ca en månad sedan fick jag själv reda på att jag har "antydning" till PCO och har försökt nå gyn.mottagningen för en utredning. I samma veva började jag med Zoeley som jag fått utskrivet innan jag fick reda på detta.
      Är nu väldigt nyfiken på att höra dina erfarenheter, då det finns väldigt lite information på internet och i umgänget att tillgå.. Vill du berätta får du får gärna mejla mig på jessika93@hotmail.com
      Tack på förhand!

      Radera
  21. Igentligen så reagerar alla kvinnor olika på Olika p-piller. Jag tex. Testat massa olika p-piller o de jag testat så har de tagit bort mina blödningar både cerazett och zoely.
    ibland får jag inte allt blödningar på 3 till 4 månader som är jätte jobbigt..(vet vissa kvinner blir så glada av att inte ha blödningar alls.) Men för mig är det jobbig då jag har partner o lätt att bli gravid. Att gå till bm varje månad o testa sig :/.
    fanns det ingen p-piller där man kan få regelbundet.

    SvaraRadera
  22. För att göra en lång histora kort så har drygt ett jobbigt år med zoely lett till att jag har fått vestibulit, något som man kanske aldrig blir frisk från helt.
    Jag rekommenderar INGEN att äta zoely. Jag själv är både förstörd psykiskt och fysiskt och är sakta med säkert på väg mot ett vanligt sexliv igen. Biverkningarna som jag fick var viktuppgång, psykiskt (nedstämdhet och grät nästan varje dag), personlighetsförändring, sköra och känsliga slemhinnor, urinvägsinfektion och svamp hela tiden- vilket ledde till vestibuliten. Ville bara dela med mig av min historia. Hoppas det går bättre för et än vad det gick för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej smsa 0735390988, har samma historia som dig

      Radera
  23. Många hamnar här när man söker på Zoely. Jag började äta dem pga givetvis inte bli gravid men även pmds och misstänkt endometrios. Jag har ätit Zoely nu i 6 månader och jag skulle nog rekommendera dom till alla att våga prova. Ifrån början hade jag lite mellan blödningar och kan fortfarande få migrän anfall ibland men inte alls lika ofta som innan. Mina fruktansvärda bäckensmärtor är typ helt borta. Jag blir inte längre sjukt deprimerad varje månad. Hade lite svårt att sova ifrån början med mycket mardrömmar men det är som vanligt nu. Tappade rätt mycket hår men samtidigt växte håret snabbare (mina ögonfransar har blivit längre???), Men tappar inte lika mycket längre. Har som inte märkt att det blev tunnare heller utav det. Så än så länge fungerar det toppen. Jag håller tummarna att det fortsätter göra det och jag tycker alla ska våga prova. Lite ökad hunger får man så man får ha lite koll på sina kalorier om man inte vill ha en viktuppgång, blev väldigt söt och salt sugen. Brösten blir lite svullna också men för mig som har små så var ju det rätt roligt. Min hy är finare nu, fick lite hormonfinnar från början men inget som inte niacinamide och BHA kunde råda bot på. Min IBS blev också bättre eftersom den triggades utav ägglossning och mens.

    SvaraRadera
  24. Vill lägga till att jag äter ihop kartorna. Fick förklarat att jag ska äta första kartan som tänkt (alltså även de hormonfria) och därefter äta ihop kartorna.

    SvaraRadera