söndag 12 december 2021

3:e advent: Jakten på Julkänslan..

 Egentligen skulle jag varit någon helt annanstans denna helgen. 

Min fina Pappa fyllde 70år igår och jag och min lillasyster skulle varit i Västervik på fint hotell & ätit födelsedagsmiddag bara vi 4. 

Men så bidde det inte. Kom en maginfluensa emellan. Så kan det va & så fick det bli. 

Tråkigt som tusan men det är inte värt & chansa på den. Båten bokades av i sista minut & plötsligt hade jag en helt obokad helg för 1:a gången på länge. 

Men vi 4 firade ändå, skålade & hängde länge på videosamtal igår kväll.
 Efter denna pandemin har vi blivit proffs på att använda oss av detta sätt att ses och umgås. 
Säker på att pappa & mamma hade en fin helg trots att vi inte kunde vara där. 

Så därför blev Helgens Mission: Hitta julkänslan & förbereda lite inför julfirandet här med "hela högen"..

Så igår drog jag igång & gjorde saffransskorpor (alltid Leilas recept) ...


Och gjorde även egen pepparkaksdeg (i år testade jag fantastiska Camilla Hamids recept).

Och löpande passar jag på att torka apelsinskivor till min tänkta girlang i köket. 


Men vet ni... 

Skorpor & torkade apelsinskivor i all ära.... 

Detta slår ALLT!

För när jag ropade ner min 12åringen som KANSKE ville vara med och baka pepparkakor så hängde även dendär 14-åringen helt otippat med och vi bakade pepparkakor, spelade massa julmusik tillsammans & japp , EPA-julmusik spelades oxå..

3:e adventsljuset kom Astrid ihåg att tända..

SÅ himla Fin stund med mina fina tjejer! 

OCH..

Där hittade jag äntligen julkänslan. 

För det är tillsammans man ska va. Om än bara i 30min som det oftast blir. Speciellt när man har med tonåringar att göra. 
Men det va som 3timmar för mamma-hjärtat & helgens groll är typ förlåtet & glömt! 

Fina ungar med konstig musiksmak. 
Dom dissade min nya favorit julsång med Elton John & Ed sheeran TOTALT! 

Och vet ni vad, när barnen tröttnat och man inte orkar kavla mer deg så gör man "Pepparnötter" av resterna. 

Det har min mamma lärt mig.. 

Och kära ni. 

Glöm inte att bara göra exakt vad du orkar/hinner/vill göra till jul..  

Varken mer eller mindre! 

Julen ska var ostressig, tillsammans, god & skön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar