söndag 26 december 2021

Tiden går fort när man har roligt...

 Alltså vilka fina, ostressiga & sköna jul-dagar det har varit. 

Har helt loggat ut och bara varit med familjen.

Sent i Tisdags kväll kom "mapa" (mamma & pappas "power couple" namn) till ön. 

På Onsdagen åkte Jag & mamma en liten sväng om "Lyrotz" fina lilla butik. Hittade bla en sådandär Mistel i stål jag velat ha länge. 

Efter det en sväng om kupan, Granngården & Ladan. Sen åkte vi hem & drog igång koket av skinka & rullsylta. Och så klädde jag & Astrid granen. 

Brukar egentligen koka skinkan & klä granen kvällen före Julafton men dan före dopparedagen jobbade jag & sen ville jag bara kunna komma hem, landa och umgås med  alla. Min syster & hennes familj kom natten till Torsdagen och vi träffades bara en snabbis på morgonen innan jag drog till jobbet.

Efter jobbet i torsdags så va vi alla äntligen samlade.

Vi åt Asiatisk Biffsallad, skålade i Champagne & firade pappa som fyllt 70år nyss och överraskade även mamma med en sen 70årspresent.  


Och samtidigt föll snön stilla ute och julkänslan infann sig på riktigt. 
Vi va några som spelade bingo efter maten och andra hängde i köket. Det är så skönt hur otvunget det är i vår familj. Man gör vad man vill när man vill & vill man krypa undan så gör man det. 
När alla gått & lagt sig stannade jag uppe lite till, startade diskmaskinen och slog in sista julklappen.

Så kom julafton. 

Alltså förra året va oxå en fin & mysig julafton men ändå väldigt annorlunda då det bara va vi 4....

DÅ öppnade vi julklappar med "Mapa" på facetime..

I år va vi samlade HELA högen! Alltså såååå lyxigt och efterlängtat! 

Under dagen skrotade vi runt inne för ute va det kallt, blåsigt och snöade. Vi dukade bordet, syster & mormor pysslade med småbarnen och vi hjälptes åt att förbereda den sista julmaten.


Strax efter 14 kom mina svärföräldrar, vi skålade i glögg och alla landade framför Kalle Anka.
Alltså det är lika mysigt varje år. Tröttnar aldrig! 

Sen spanade dom fina barnen efter tomten..

Och återigen hade vi turen att få inte bara en utan TVÅ härliga tomtar på besök.
Och japp jag kramade båda! 

När dom små barnen somnat så drog vi vuxna igång "JULKLAPPS-SPELET"..

Alltså detta va 1:a gången vår familj spelade detta. 
Har bara spelat 1ggr innan med Juntan. 
Det va såååå himla roligt och bjöd på massa skratt & huggsexa om några få paket. 
 Vi alla 8 vuxna hade köpt ca 3-4 paket var till ett totalt värde av 250kr.
Det här blir helt klart en ny tradition.

Jag vart så nöjd med mina vinster. En kokbok av Tareq Tailor som jag inte hade, en snurr-platta till burkarna kylen, ett skohorn (som jag själv köpt o ville ha) samt 2 flytande plattor med veke att bränna använd olja med. 
Friterade ju struvor häromdagen & hade hällt oljan på en flaska för att kassera.
Nu blir det ljus! 

Juldagen bjöd på fantastiskt väder.
Så vi gick ut vid lunch & grillade korv och eldade julklapps-kartonger.

Mysigt häng. 

Till middag va vi bjudna till mina svärföräldrar på Lutfisk & nötstek. 
Tradition jag & Gunilla har. 
Trevligt att vara fler än mig & svärmor som åt lutfisk i år. 

Sen gick vi tillbaka hem hit & medans pappa la dom små barnen satte jag, syrran och mamma oss med datorer/plattor och började leta hotell i London till Mamma´s present. 
vi 3 ska äntligen iväg på en "Mor & döttrar" resa i Augusti. Vi har spånat/drömt lite innan men så kom pandemin..
Det blir 5 dagar i London i Augusti 2022. Vi ska se "ABBA Voyage" samt shoppa, hänga & äta gott. 

233dar tills dess.. men vem räknar..

Och idag lämnade hela högen oss. Det blev sååå tyst o tomt. 
Det går så snabbt. 
Det är som en tornado (på ett bra sätt) med dålig humor, barnskrik, pannkakor, asgarv, leksaker, kärlek & gemenskap som drar igenom huset och sen bara försvinner.
Och här står jag kvar i tystnaden med en skön känsla.
Nu ska jag landa med senaste numret av "ELLE Decoration" och njuta av sista timmarna på mina 3 lediga dagar. Nu vankas en ny arbetsvecka men oxå nyårsplanering! 

Hoppas ni alla där ute oxå är lika nöjda med eran jul som jag är med min! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar