måndag 15 december 2014

Oroar ihjäl mig...

Alltså... Glöm allt jag skrev igår kväll.. På en minut i morse ändades planerna för dom kommande dagarna. 

Vi vaknade, som alltid lite för sent... Agnes klagade över huvudvärk. Min första tanke va att hon fejkade eftersom hon aldrig brukar ha huvudvärk och för att hon tjurade igår över att hon ALDRIG fick vara sjuk & vara hemma som Astrid... 
Så jag tvingade henne ur sängen och vi gick för att hämta kläder till henne, allt medan hon gnällde & jag hejar på med "Skynda nu annars kommer du försent till skolan & mamma kommer försent till jobbet" "Bråttom bråttom bråttom", "Astrid är redan påklädd ser du...". Påväg ner för trappen tvärvänder hon & springer in på toa och kräks!! Sen la hon sig på golvet, alldeles blek.  Gissa om jag får dåligt samvete & känner mig som världens värsta mamma!! Varför trodde jag inte på henne när hon sa att hon hade ont...??  *skäms*

Det va bara att gilla läget & ringa jobbet. Fasen också... Jag som hade löst det så bra med att sjuka Astrid skulle vara hos farfar. Känns liiite jobbigt att inte kunna hjälpa mina kollegor med alla varorna som kommer idag. Men samtidigt så är det såhär det är med barn, det blir aldrig som man tänkt sig & barnen går i första hand.  
Hon sa att huvudvärken lättade lite & nu ligger hon i våran säng och sover igen... Jag är där var 10minut, petar, klappar om & pussar. 


Visst, jag är alltid orolig när barnen är sjuka och kan gärna låta "katastrof-tankarna" skena iväg för minsta magknip men lite extra orolig blir jag när Agnes är dålig.. Hon som väldigt sällan blir sjuk... Har pratat med 1177 och jag ska återkomma under dagen med hur Agnes mår & hur huvudvärken beter sig. Det känns tryggt att ha dom att diskutera med. Även om det troligtvis bara är migrän eller spänningshuvudvärk. Agnes satt igår & kollade ipaden framför vårt dragiga v-rumsfönster och klagade efter det på ont i nacken. Vi säger så & gömmer skräck-fantasierna om hjärnhinneinflammation i källaren.

Den andra sjuklingen då....? 

Jo hon hostade sig till sömns igår & hade lite feber vid midnatt men har sovit hela natten, är feberfri & hostan är mycket bättre idag. Så hon håller mig nog sysselsatt idag...


Så det blev inte en rolig turbo-dag på jobbet utan en slö & seg hemmadag med 2 barn att ta hand om & tycka synd om... Väldigt tråkigt då jag sett fram emot att plocka in & fixa med all julmat som ska få plats... Måndagar med kampanjbyte är en av dom körigaste & roligaste dagarna på veckan.. 
Det är inte det att jag inte älskar mina barn men jag avskyr verkligen vab... Kommer alltid olägligt samt att jag bara oroar mig över det sjuka barnet samtidigt som jag ofta har har jobbångest...Ska försöka stoppa ner alla dom tankarna i "källaren" tillsammans med hjärnhinneinflammationen och göra det bästa av dagen.
Får väl försöka få något gjort här hemma istället.... 

4 kommentarer:

  1. Hej! Läser din blogg mellan varven och det är så skönt med ngn som du som skriver så rakt och ärligt om din oro och katastroftankarna! Samtidigt låter du dem inte styra ditt liv utan du gör saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej va kul att du läser min blogg & gillar min ärlighet.. Det bästa botemedlet för mig med min oro & ångest är att säga det rakt ut ärligt & öppet antingen här eller folk jag pratar med.. Känns lättare då & så hör el läser man det och inser att ångesten är ju rätt obefogade & fåniga. Vägrar låta min ångest, fobier & nojjor begränsa mitt liv...
      //Lina

      Radera
  2. 1177 är verkligen änglar.. De är så lugna och kloka och det dem inte vet tar dem reda på snabbt som attans! Hoppas dina tjejer kryar på sig snabbt!! Det är jobbigt att vara orolig och vakta som en hök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom är grymma.. Astrid är typ frisk nu men Agnes har antagligen fått influensan.. Den där förkylningsvarianten. :-S Så det blir något dygn nu med värk i kroppen, kräkningar, yrsel & svaghet.. Har ALDRIG sett henne så dålig!

      Radera