onsdag 4 mars 2015

Denna veckan alltså...

I Måndags tyckte jag att Astrid verkade vara på bättringsvägar... Men det va bara lugnet före stormen. Natten mot tisdag sov jag 4h. Astrid hade 40graders feber, alvedon hjälpte inte, hon blödde näsblod & sov jätteoroligt.

På morgonen fick jag hjälp av fina Emma som kom förbi & tog med Agnes till skolan då Astrid inte ville att jag skulle gå någonstans.

Jag ringde VC direkt vid 7 och fick en telefontid. Blev ombedd att besöka dropin... Väl uppe på Hemse med min lilla koala-bäbis (hon satt klistrad i min famn) träffade jag en sådandär "Mamma-ängel". När vi står & köar efter dropin lappar så hojtar hon till hon i luckan & pensionärerna som hann före mig att "Alltså hennes dotter är JÄTTESJUK hon ska in först".. Jag fick nr2 sen kom "hon i luckan" och tog mig med in på mottagningen för att vi inte skulle smitta alla gamla i väntrummet... 

Vi fick snabbt hjälp & efter stick i finger & undersökning av läkare konstaterades rodnad på trumhinnan & halsfluss. Gick därifrån mot apoteket med penicillin recept..

Vi hängde på apoteket i 25 min & träffad återigen min "mamma-ängel" där.. Hon tyckte det va bedrövligt att vi fått väntat så länge.. Frågade hur jag & dottern mådde & så gnällde vi över denhär vintern & alla sjukdomar.. En väldigt fin & omtänksam människa. 
 Det va lite kaos på apoteket i Hemse efter att några gjort en smash&grab kupp den natten. När vi va där jobbade dom med att få ner det kraschade väggen. 

Hemma igen fick Astrid 1:a dosen antibiotika och somnade i soffan... 

Och jag anade att jag inte skulle kunna följa med Agnes på hennes 1:a ridskoledag.. Jag som faktiskt sett fram emot detta minst lika mycket som Agnes va rätt ledsen.. Ännu en gång fick jag hjälp av mina fina vänner. Emma hämtade en förväntansfull Agnes & Cilla mms:ade massa bilder..  


Kolla in min stolta & lyckliga stora tjej!! 

Till kvällen kom min fina svärmor hit trots att hon också va rejält förkyld.. Hon nattade Astrid med några avbrott då jag fick sitta med henne ute i kylan då hon helt plötsligt börjat tokhosta...

Hon somnade tillslut men vaknade efter bara 5-10min med hemska magsmärtor & dendär konstiga hostan..
Och medans hon låg och kved & ålade sig soffan pratade jag med både 1177 som sen bad mig ringa 112 då jag anande att den plötsliga ansträngda hostan kunde bero på att luftrören va påverkade.

Jag & sjuksköterskan på 112 kom fram till att det måste kollas upp... Så jag & astrid drog till Akuten i Visby.  1 mil därifrån avtog magsmärtorna & hostan blev som vanligt igen. Astrid somnade men jag valde att fortsätta in till stan.  Astrid sov bättre än hon gjort senaste 5dagarna & hade plötsligt ingen feber alls för 1.a gången på flera dar...


Vi blev såklart väldigt lågprio & jag va påväg därifrån när läkaren kom in.. Kändes pinsamt & inte helt ok att vara där & ta upp deras dyrbara tid.. 
Vi va hemma igen vid 1:40.Väckte svärmor som va här med Agnes. Hon gick hem, Astrid somnade men jag va så uppe i varv att jag inte somnade förrän vid 3:30... 

Vet inte vad som hände men vi testade samma antibiotika idag och förutom lite magont & noll matlust har det gått bra.. 

Vaknade kl 7:47 i morse och fick panik. Agnes börjar skolan vid 8:10. Tur att vi bor galet nära.. Så när vi gick över vägen ringde det in..

Hemma igen åt jag & Astrid frukost. Astrid fick köpa en film på boxen & jag somnade bredvid henne i soffan. Vaknade till flera gånger när hon hämtade vatten, gick på toa men jag fick iaf 2-3h bra slummer/sömn.  

Hon har fortf väldigt taskig matlust & är väldigt stilla. Blir mest flytande som nyponsoppa, proviva, mjölk & cola..  Och i eftermiddags kom feber tillbaka & hon klagade över ont i det andra örat...


Men i eftermiddags pratade jag med min sjuka svärmor som erbjöd sig ta henne imorgon då hon ändå skulle vara hemma...

Jag tampas med mig själv och mitt jobb vs barn samvete. Känner att jag verkligen vill & borde jobba men samtidigt har jag dåligt samvete över att svärmor som är rejält förkyld ska ta hand om henne imorgon när jag faktiskt har rätt att VAB:a... Tycker dock att det är väldigt jobbigt att vara frånvarande från jobbet en länge tid.
 Jag har bara sovit ca 9h på 2 dygn + dom få timmarna i morse. Men jag känner mig förvånansvärt pigg & stark. Längtar efter jobbet. Misstänker att jag kör på reserven igen.. 

Proppar i mig färsk apelsin, ingefära, gurkmeja-kapslar, D-vitamin & BeroccaBoost för att undvika att bli sjuk. Och jag känner fortf inget. Hoppas också att Agnes slipper undan. Fast halsfluss är väldigt smittsamt.  

2 dagar kvar innan Anders är hemma....
Vet inte om jag ska skratta eller gråta över mitt liv... Så jag kör på & med hjälp av vänner & familj så tror jag att jag får ihop det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar