måndag 9 november 2015

Jag bara undrar..

Det är sällan jag är arg här på bloggen. Men just nu undrade jag faktiskt lite vart mänskligheten är påväg.. Ingen "big deal" men jag blir ändå lite beklämd över det som hände igår.

På båtresan hem låg tjejerna på golvet under en av tv-skärmarna & ritade. 

Plötsligt säger Astrid -Nu får jag näsblod.

Jag går fram med en servett o alldeles riktigt börjar hon störtblöda (som hon ofta gör när det är förkylning på gång). Servetten är snart förbrukad & det droppar på filtarna, kudden & snutten. Hämtar snabbt flera servetter i min väska. Snart är dom 2-3 servetterna jag hade förbrukade. 
Jag ber Agnes gå till toan & hämta fler medans Astrid sitter o blöder i sin kupade hand. Agnes kommer tillbaka med 2 servetter. Jag torkar, klämmer över näsryggen men tussarna i näsan fylls snabbt med blod. 
Jag ber Agnes hämta flera servetter & några blöta servetter för att göra rent Astrid. Hon kilar duktigt & fixar det.

Hela händelsen varar inte mer än 4-5min. Och det va inte speciellt jobbigt för oss, vi är vana...

MEN... Det stör mig liiite att INGEN av alla dom 10-20 pers som satt nära INTE erbjöd sig att hjälpa till (förliga salongen va typ fullsatt).  Minst 5-10st satt bara och tittade på det som utspelade sig. En ensam mamma m 2 barn varav en blöder ordentligt näsblod. En mamma som springer fram & tillbaka mellan väskan för att leta fler servetter & till soptunnan för att slänga blodiga servetter (för att inte fläcka ner mattan/filtarna). Det är verkligen stört näsblod hon får..


Efteråt satt fina Agnes och pratade med Astrid & va beredd med servetter. Stolt över att hon är så  hjälpsam & omtänksam. Mer än vad man kan säga om dom som bara satt och tittade på. 

Va det för jobbigt att resa sig ur vilstolen, films som visades va inte SÅ bra, eller såg vi kanske ut att ha kontroll över situationen? Spelar ingen roll. 

Varför vågar/vill/orkar inte folk erbjuda sig att hjälpa varandra? Varför va det INGEN av dom som såg vad som hände som kom fram med en servett (många hade precis ätit och det är fökylningstider så servett-bristen är ingen ursäkt) eller frågade om jag ville ha hjälp? Det stör mig!! Jag själv försöker verkligen att gå fram & erbjuda hjälp om jag ser att någon behöver det & jag hoppas få samma bemötande när jag "sitter i skiten".  När betalas "karma" ut?? 

Så nästa gång ni ser någon som tex kämpar med matkassarna, barnvagnen, tappat ut plånboken på golvet eller vad som.. Även om man ofta får ett -Nej tack det går bra, så lovar jag att ni båda får en varm känsla i magen.. Man har inget att förlora! Det tar inte många sekunder av ens liv att hjälpa en medmänniska.

Jag är glad att Agnes va med igår.. För annars hade jag verkligen suttit i skiten..

Som "grand finale" visades: "Ensam trött mamma försöker väcka, peppa & klä på 2 trötta barn och få dom att själva gå ner till bilen på små trötta ben som knappt bar dom medans mamman bar på filtar & kuddar" 

Shame on you lata, "fega" & egoistiska människor! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar