onsdag 11 november 2015

Saknar...

Som sagt.. Jag är lite tjatig när det kommer till vad jag saknar från livet Stockholm. Och det blir lite värre när jag varit där på besök. Trots att jag inte ångrar flytten en enda sekund så finns det endel "vardagslyx" som jag saknar.  

Svampskogen är en stor grej. Va ju faktiskt där i helgen som va. Jag känner mig lite som Ronja i den där skogen. Jag bara måste dit & springer nästan ut när jag är där. Går runt i min egna värld, känner igen nästan varenda stubbe & får en härligt känsla i kroppen.  Iår är inget svampår direkt. Torrt som tusan men jag hittade iaf lite. Där jag kunnat fylla korgen en bra höst hittade jag ca 2 stora nävar trattisar, på mitt hemliga oupptäckta ställe där jag hittat 15-20 gula kantareller 2 höstar i rad hittade jag 2st och den lilla vattensamlingen som brukar va där va helt uttorkad. Men det spelade ingen roll. Jag va bara glad över att vara tillbaka i MIN skog! 

Jag saknar också vårt gamla kök som vi byggde & planerade själva. Gick förbi vårt gamla hus på vägen ut i svampskogen. Fan va bra arbetsytor & förvaring vi hade. Så jävla frustrerad på vårt kök nu & det förtar lite lusten att laga mat när arbetsytorna är minimala. Men jag hoppas det ska bli lite bättre här nu på den punkten iom skafferiet som är på gång. 

Och sist men absolut inte minst!! MATKASSEN!!!!  Vi hade Matkasse i minst 3år när vi bodde där uppe. Vi tröttnade aldrig. Vi va sååå nöjda med Linas Matkasse. Det har gått snart 4 år sen vi flyttade men det går inte en vecka utan att jag tänker "Jag skulle ge min högra hand för att ha en matkasse" Helst Linas men Ica´s vore också kul att testa. Fast ingen av dom finns här på Sudret. Men samtidigt skulle det nog kännas konstigt att ha matkasse (om den inte kom från oss) när jag jobbar på ICA butiken här i byn. Lite som att "bita den hand som föder mig". Fast det bara är varannan vecka man får kassen + att jag vet att man fortf handlar en hel del tex frukost, fredagsmys & basvaror trots kassen.

I helgen när vi va hos syrran kollade jag igenom henne pärmar (dom har fina samlingspärmar nu) med recepthäften som dom fått när dom haft "Linas".. Fotograferade endel recept och idag lagade jag detta då jag hade en förp kalvfärs i frysen. 

Kalvfärsbiffar med dijoncreme & glacerad lök.




Så himla gott & härligt med "ny mat". Barnen gillade också det. Älskar ju att testa nya recept.  Men man orkar lixom inte googla eller bläddra i kokböckerna till vardags. Utan då kör man dom säkra gamla tråkiga korten. Köttfärsås, varianter på falukorv, fiskpinnar & potatisbullar m fläsk. Så himla tråkigt!!

Vore så grymt att ha en matkasse igen då man måste testa nytt & laga det som erbjuds. 

Jag har ju gamla recepthäften från Linas. Kanske borde jag bara dra ett & köpa det som behövs. Men det är ju såå skönt att få kassen färdigpackad till dörren!

Så jag hoppas faktiskt att det snart dyker upp en matkasse här på södra Gotland. Det skulle förenkla & förgylla vår vardag så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar