lördag 23 april 2016

En dag i trädgården....

 Jag somnade redan innan 22 igår. Trött som tusan efter veckan, helt enkelt. Vaknade till någongång av att jag hörde Astrid gå på toa men somnade om igen. Vid 3 vaknade igen o förstod efter ett tag att Astrid kollade tv i vardagsrummet. Ingen aning hur länge hon varit uppe. Hon hävdade att hon inte alls va trött men efter hon lagt sig i sin säng så sov hon på 5min. Jag däremot låg klarvaken till 5-5:30. Inte jobbigt eller stressande alls då jag är ledig idag & hade redan sovit i 5h. Så jag slösurfade & spelade candy crush. Och när jag väl somnade om så sov jag jätte gott & vaknade av mig själv vid 8:30-9. Utsövd o pigg!  Bra start på dagen trots att jag va "mångalen" i natt! Är väldigt lättpåverkad av fullmåne & sover oftast dåligt eller ligger vaken. 

Efter frukost åkte jag & Agnes lite ärenden, bla köpte vi en himla massa jord & lördagsgodis! Väl hemma igen gick jag ut i trädgården & Agnes pysslade inne. Agnes började på en penicillin-kur idag. 

Idag har jag fyllt några pallkragarna med gamla löv, halvförmultnad halm mm mm & sen jord på det. Sen har jag sått spenat och satt vitlök som blir klar i okt-nov.  
Efter det plockade jag upp all tegelsten som jag hade som "gåstenar"mellan landen i fjol & pusslat ihop dom mot väggen (plastsäckar & tidningspapper under för att hålla bort kirskålen) för att sen ställa dit mitt mini-drivhus. Ska fortsätta bortåt längs med väggen med markduk/plastsäckar, kartonger & tidningar och sen lägga vanliga betongplattor på för att sen sätta komposterna på det. Hur jag än gör så växer nämligen kirskålen in i komposten o gör jorden "oanvändbar" med sina rötter. Har ju nämligen ett helt HAV av Kirskål precis bredvid min köksträdgård. Kan verka helt galet men det gick rätt bra 1:a året.


Fick iofs in lite kirskål & jag har en hel massa kvickrot i det som ska bli lök-land i år då jag missat att ha en barriär utan hade landet kant i kant med gräsmattan. :-O  Man lär sig något nytt hela tiden.  Har grävt igenom den plätten & grävt ur jorden som hade kirskål i sig. Allt är säkert inte borta. Men jag hoppas att täckodling ev ska bita på det som finns kvar. Om 2-3år har jag en grymt lättskött & ogräsfri köksträdgård, förhoppningsvis.  ;-) 
Idag fick jag hjälp av Anders som byggde om några pallkragar till en gigantisk pallkrage som ska grävas ner till hälften för att stoppa rötter från gräs o Kirskål. Här ska jag sätta gul, röd & silverlök sen.  

Imorgon ska jag fortsätta gräva & förhoppningsvis få klart sparris-landet o Anders ska fixa en till större pallkrage till det. Om jag orkar... Rätt slut efter dagens grävmaraton & min match mot kvickrötter och kirskål.  På Måndag kommer min härliga granne & kör med jordfräsen i mitt potatisland. Härligt med snälla, pensionerade & grymma grannar! 

Så det där va min dag i trädgården med ömsom, regn, snöblandat regn & strålande sol. Gick ju bra ändå, trots dåligt väder. Va nästa skönare att gräva i duggregn än stekande vårsol. Det finns inget dåligt väder... eller!? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar