söndag 29 januari 2017

Vardagen rullar på...

Denna veckan har Anders varit hemma.  Sååå skönt!  Barnen har varit friska (gick på penicillin fram till torsdags mot förra veckans halsfluss).. Och det mesta har rullat på som vanligt, utom min sömn..

Natten mellan Ons-Tors vaknade jag vid 3:30 (somnade vid 23) o upptäckte att Astrid inte låg i sin säng.. Hittade henne i soffan framför tvn och då hade hon ätit ett äpple & en banan. Lär säkert varit uppe sen typ 3.. Bar upp o la henne hos oss men hon kunde inte ligga still så jag kunde inte somna om. Jag gick därför ner till soffan och så va jag klarvaken!! Satte på en film & en till.. Klockan 6 kollade jag på klockan sist innan jag lyckades somna till... Fram till klockan 06:50 när klockan ringde..  Gick upp & gjorde mig o barnen klara. Skickade ungarna till skolan, tog ett glas jos (inte hungrig när jag är sådär slut) & satte mig i soffan, färdig och med jobbkläder o mobilen i handen. Hade satt alarm var 5:e minut o där satt jag o slumrade till 5min åt gången i 40min. Sen va det bara att släpa sig ur soffan vid 8:50 o gå till jobbet. Förvånansvärt nog gick det hyfsat bra.

Men veckan har ändå varit bra trots dendär natten o jag har återhämtat mig.

I fredags sov Astrid hos en kompis & Anders skulle hänga med sina vänner. Så när jag kom hem från jobbet va det bara jag & Agnes hemma då jag o Anders typ möttes i dörren.  
Agnes hade dukat, tänt ljus & myst till det i soffan.. Så mysigt!!

Vi tände en brasa, åt mat (som Anders lagat), hällde upp godis & läsk o satte på filmen om "Minionerna".. När den va slut kollade vi på "En underbar jävla jul". De är lyxigt att få ägna sig helt åt bara ett barn. sen va det verkligen dax för Agnes att sova.. Det tog inte mer än 10min så sov hon gott. Jag däremot va pigg & efter 1h försök att somna gav jag upp!! 

 Gick ner, ordnade ett skönt fotbad (vatten, salt, bakpulver, honung & kokosolja) och satte på en film..


 Helt galet att jag plötsligt är full av energi & pigg kl 00:30 trots en rätt tung vecka..  Och det beror nog mest på att jag tycker att det  är lite (läs MYCKET)  jobbigt när barnen sover över en bit bort. Jag är lixom förberedd på att behöva åka o hämta & har lätt ångest. Det har dock aldrig hänt men det är nog pga att jag själv hade problem med att sova borta när jag va liten.. Mamma o pappa har hämtat mig många gånger. Till o med så sent som på Konfirmationslägret då jag fejkade maginfluensa för att få bli hämtad.   Är glad att mina ungar inte har samma problem att sova borta som jag hade. Ändå sover jag dåligt med telefonen NÄRA och ringsingnals-volymen på max, när jag väl somnar.. 

Så vid 1 tiden erbjöd jag mig att köra o hämta Anders (som va här i Stånga). Vi bestämde kl 2 (och så skulle jag köra hem hans kompis oxå) så jag satte på & avnjöt det missade avsnittet av "Mandelmann´s" i väntan på att åka. Det va däremot lite läskigt att låsa in o lämna en sovande & ovetande Agnes i huset. Tänk va rädd hon skulle bli OM hon vaknat.. Iofs brukar hon sällan vakna på nätterna men tänk om.. Va aningens stressad över det trots att jag bara skulle köra här inom Stånga. 
Men vid 2:15 va vi hemma. Och vid 3 kollade jag på klockan sista gången..

Konstigt nog va jag utsövd när klockan ringde strax före 9.. Kollade nyheterna, väckte Agnes & åt frukost. Sen lämnade jag henne hos sin kompis påväg in till stan..
Jag åkte till Visby för att försöka hitta lite kläder till alla fester framöver. Provade 5 + 3 par jeans. Kom iaf hem med en klänning som jag lite otippat hittade på BIK BOK.

Väl hemma efter att hämtat alla barnen hos kompisar så va det snart dags att åka ut till Malmgard där det serverades risgrynsgröt, limp-macka & fika. Härligt häng med vänner & barnen lekte o övade på att stå på händerna. Fantastiska damer som bjöd in till detta.

Idag har vi bara skrotat runt hemma. Städat, tvättat & slappat massor. Agnes skulle egentligen ha kompis här idag men i fm tempade Astrid 38,6 o klagade över ont i halsen.. YEAH!! Så imorgon ska jag ringa VC innan jag lämnar Astrid hos grymma faffa & går till jobbet. Hoppas det inte blir värre men jag vill att dom kollar upp henne ordentligt nu. För hon har varit sjuk 2 av 3 veckor. Missar massor i skolan.

Och som grädde på moset o pricken över i:et så klagar Agnes ikväll på att hon är "kissnödig hela tiden"... Anar en UIV som jag också oftast får efter kåvepenin.

Så imorgon bitti innan jobbet ska jag även ringa Agnes uroterapeut på lassis (hon har problem m urinvägarna o utreds & behandlas för det sen i höstas)..

Så nu laddar jag inför en ny ensamvecka. Anders åker till sthlm imorgon bitti.

Imorgon ska jag dessutom stor-handla då veckans matsedel är planerad o klar. I år ska jag få kontroll på matkostnaderna & vår mathållning som till & från varit värdelös, impulsiv, oinspirerad o tråkig i minst ett år. Jag älskar ju att laga mat men har tappat gnistan ang vardagsmaten. Så under 2017 ska jag hitta lusten & glädjen till vardagsmaten igen.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar