onsdag 16 augusti 2017

swosch.... Va snabbt det gick!!

Så närmar det sig slutet på dom här 3 semester veckorna. Vi åker hem lite tidigare än tänkt då vädret ska bli ordentligt regnigt o blåsigt här. Så då kan vi lika väl åka hem tidigare o hinna packa upp & landa lite innan skolstarten. 

Vi har haft besök av vänner hemifrån 2 gånger senaste tiden.. Eller egentligen 3 gånger då min kompis Frida o Johan kom förbi en kväll första dagarna o käkade skaldjur m oss i sjöboden. Så trevligt! Avslutades såklart med ett kvällsdopp! 

Sen kom Märta m familj..
 Det blev helt fantastiskt trots att det regnat & blåst endel. Vi fiskade makrill medans barnen fiskade krabbor, plockade lite svamp, åkte båt, drog krabbtinor, besökte "Havets hus" o frossade i skaldjur. 
Det är såååå mycket enklare när barnen har kompisar att leka med. Och kul för oss att hänga med goda vänner..

Förra onsdagen åkte dom hem o jag o Astrid drog på mysig o lyckad loppisrunda i Trollhättan & Vänersborg.

För visst behöver jag fler porslinsskålar... :-S
Älskar dom 3 gula!! Får nog rensa lite i skåpet i höst. 
 Men dom stora uppläggningsfaten har jag direkt inget av sen innan. Och dom 6 små Engelska djupa tallrikarna blir perfekta till barnens morgon-yoghurt. Den blommiga krukan överst märkt "Italy" köpte jag 4 av i olika utförande, sååå fina. 

Och så köpte jag 2 klänningar för 10kr/st.. Provade inte ens dom men båda passade!! Och när jag nu sålt 4 yllefiltar i sommar så borde jag iaf få köpa en ny....

Och så köpte jag faktiskt lite nytt...
Och dessutom i plast.. :-O 
Det tog emot då jag försöker undvika plast.

Men jag har letat hela våren på kupan/loppisar efter bra förvaring av varorna från "Linas Matkasse". Så nu gav jag upp & köpte jag 2 svarta plastkorgar på Rusta. En till torrvarorna i skafferiet & en till grönsaker & kylvaror i kylen. Och så blev det en liten korg till alla tuber som inte har någon bra plats i kylen.  Och 2 bast-korgar att ha i trappan för ungarnas grejer som är "påväg upp".

Så kom Cilla med Familj i fredags kväll!
Vi drog krabbtinorna och åkte till Smögen i hällregn, käkade återigen skaldjur & fiskade. Fantastiskt mysiga 2 dar.

När dom åkte hade vi en vilodag.. Jag låg på soffan heeela em & kvällen.. Kan kanske bero på att det blev en lite sen natt. 

Under nästan hela semestern har jag sovit lääänge, till typ 9-11 tiden. 

Men igår morse vaknade jag vid 6 och kunde inte somna om hur jag än försökte. Antagligen för att nu vet jag att det snart bär av hem o jag vill ta vara på sista dagarna här på fantastiska Tegelstrand.. 
Så vid 7:30 gav jag upp o steg upp, tog på badkläderna & gick o tog ett morgon-dopp.. Det va svinkallt i vattnet men som alltid underbart efteråt. 
Satt kvar på bryggan en stund o filosoferade innan jag gick upp o kollade nyheterna o åt frukost.

Vid lunch drog jag, Anders o barnen till havs. Vi åkte ut till Kiddö o besteg berget, fikade, fiskade lite & körde sen över till stranden vi kallar "Grundsund".. Fikade lite mer, ångrade oss angående badet vi va sugna på efter den lätt svettiga klättringen.
Så fantastiskt vackert! 


Sen drog vi ut till "Saltskär" för att dra upp dom 2 sista tinorna..
Vi fick 6 st fina krabbor o en HUMMER!! Hummern fick dock åka i havet igen då den inte är lovlig ännu.


När vi kom hem bjöd vi mamma & pappa på en sen lunch på "Hjalmars" som tack för alla kvällar dom tagit barnen dom här veckorna och för att det är trevligt... 

Jag åt en fantastiskt god "Hawaii Poké bowl" m rå Tonfisk!! MUMS!! 

Och när vi nu hade fjäskat lite för mamma & pappa med lunch ;-D så passade vi på att vid 18-tiden igår kväll återigen gå ner till stenen för att fiska. För sista gången denna sommaren då det ska blåsa upp idag.

 Det va heeelt stilla, vattnet kristallklart, mulet men iaf uppehåll... Första timmen iaf. Sen började det regna till o från, det började med en massiv skur som vi såg komma över havet så vi fick slänga på oss regnjackorna.  

Men makrillen nappade. Blev tyvärr tidigt av med mitt favvoflöte. Tur att jag hade med ett reservspö.
Vi härdade ut i det tilltagande regnet till klockan 21:30 då det började skymma och vi va nästan helt genomsura, kalla & fingrarna va alldeles "vattenfula" men så glada. Alltså dom där kvällarna på stenen.. Älskar dom!

14st!
Blir makrill till lunch idag!  

Dagen ska annars ägnas åt att packa, lyssna på "sommar i P1", koka & frysa krabba, hitta lä o njuta av solen & säkert plocka lite kantareller ikväll. 

Det kommer bli en fin sista dag på Tegelstrand! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar