onsdag 14 maj 2014

Bruna fingrar...

Idag har jag varit ledig så jag & Astrid har varit hemma med undantag för en sväng om "Stånga trädgård" för att köpa lite jord, vattenkanna & pratat m Cilla (jag) och jagat dammfiskar m håv (Astrid) mm... 

Jag har bla planterat om olivträdet i större kruka, planterat jordgubbar, sått fröer, städat kaninburen & fixat ytterligare 2 pallkragar till. Nu får det räcka... För detta året iaf. 
En envånings där vi satt jordgubbar och sått mangold & så sågade jag sönder en pallkrage på kortändan, vek ut & gjorde en långsmal låda mot trallen (självklart m plast mellan jord & trall.) Och så hittade jag 2 fina spaljeér i lärk som jag satt upp så att bönorna (skär, vax & blomsterbönor) kan slingra sig upp på dom & även ge lite mer rumkänsla till altanen.  I den lådan sådde jag även några gurkor & en solros.

Supernöjd. 
Just nu sitter dock spaljeén med natursnöre det kommer inte hålla länge men har stålvajer som jag ska sätta dit istället...

För några veckor sen när vi va ute i skogen på promenad hittade vi en sådandär gammal "soptipp" där folk dumpat "skrot" för lääänge sen.. Hittade några emaljpottor, en gjutjärns ho, snygga flaskor & denna fina emaljbunke.
 Sönderrostad både här och där men det blir ju perfekt dränering. I denna ska vi plantera krasse som Astrid valt. 

Inne händer det mycket i småkrukorna. Bönor, Zuccini & grönkål som snart är redo att flytta ut. Lite tveksam dock hur det kommer gå för sellerin & fänkålen men det är bara att vänta, testa & se. 

Håller också på att experimentera med kaninbajs. Vore ju toppen om det gick att använda som gödning. Lagt några kulor på ena tomatplantan & har även blandat ner lite bajs i lite jord  med vatten. Borde ta någon vecka för det att gotta till sig. Våra fina små kaniner är ju så himla duktiga som har gjort en egen liten gödselstack. Dom kissar & bajsar knappt någonting inne i "sovburen" utan har en hörna ute i  där dom gör både nr 1 & 2. Dubbelt så glad att vi har dom. Fast idag höll vi på att bli av med båda. Barnen missade att stänga grinden så den svart smet ut. Dom sprang in & sa till oss och lämnade samtidigt dörren öppen igen... Tur att den gråa är så mesig att den stannade i buren och tur att Anders är så bra att han lyckades locka till sig den svarta & fånga den.. Phu!!!

Nu längtar jag tills kvällarna blir varmare så man kan sitta därute på fina altanen & njuta av allt som förhoppningsvis kommer växa i lådorna & slingra sig upp längs spaljeén.

Så här sitter jag med bruna fingrar, glad & nöjd med våran trädgård..

2 kommentarer:

  1. Det är ständigt bruna fingrar här med så här års. Jag är helt anti arbetshandskar också (använder bara om jag skall kratta eller ta i något jätteputtigt). Man får ju inte samma feeling oavsett hur tunna dem är. ;)

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina skrotfynd! O vilken smart idé att dela o vika ut pallkragen sådär! Hmm...

    SvaraRadera