lördag 18 april 2015

Lugn förmiddag & effektiv eftermiddag...

Ledig dag & jag har gjort allt jag velat... och lite till...

Vaknade vid 7, steg upp vid 8.. Gjorde frukost & kollade nyhetsmorgon. Idag va det städdag i Stånga men då Agnes fortf är lite klen till & från så stannade vi 2 hemma medans Anders & Astrid "drog vårt strå till stacken" ute på Malmen..

Jag drog igång ett surdegsbröd på vetesurdegen som jag trodde va helt slut då den inte va så bubblig som den brukar efter en natt m "mat" i rumstemp.
Såg inte mycket ut för välden men jag gav den en chans ändå och..

...den hade tydligen dolda krafter!!

Bröden reste sig jättefint i ugnen.

Och blev såhär håliga & fina!

Martin. J är grymt duktig.. Har läst & följt hans recept på bloggen.
och boken är enkel, tydlig men samtidigt väldigt inspirerande.. Nu är jag sugen på att köpa hans andra bok...

Sen när Anders kom hem igen så gick vi ut i trädgården. Agnes va lite piggare och lekte med kaninerna medans jag & Anders kliade oss i huvudet över hur vi skulle göra med pallkrags-trädgården.

Min ursprungliga plan va att lägga markduk över ALLT sen köpa jord (matjorden under gräset är fin men full av gräsrötter, vågar inte chansa på att skotta upp den i kragarna) till pallkragarna & sen grus att lägga runt.. Men jag har haft liiite ågren över hur mycket det skulle kosta.. Och vara svår att ändra på om jag skulle vilja det...

Så kom Anders med den brillianta ideén (som oftast) att sätta pallkragarna längs kanten & göra ännu mer friland av resten. Hur smart som helst. För då får jag se om gräsrötterna är av den jobbiga sorten eller dör. Isf går jorden att skotta upp i pallkragarna nästa år (vågar inte göra det nu om det kommer blir grästuvor i alla kragar). I värsta fall kommer jag rensa trädgårdslandet heeela sommaren.. Och så får jag testa ett år hur det funkar, hur mycket ork & tid jag har att göra det såhär "stort".. Om det inte funkar täcker vi över allt nästa år & köra bara pallkragar. 

Kommer bli väldigt glesa rutor & dom kommer innehålla "enkla" grödor som tar stor plats som squash, pumpor, bondbönor, jordgubbar men också solrosor, gröngödsling & majs.
Så här kommer jag hänga i sommar... När jag inte jobbar eller åker runt och loppisbloggar.. 


Agnes som piggnat till ordentligt och fick ge sig ut på egna äventyr idag också.. Hon cyklade till affären HELT själv o köpte lördagsgodis.
Men jag ska erkänna att jag efter 5min stod vid vägen för att sen henne komma ut & cykla hemåt igen. Ja så nära jobbet bor jag!!!! I LOVE it!! 

Tillslut slet jag mig från trädgården & gick in o lagade mat. 
Det blev Ceasarsallad efter egen smak. Jag gillar kräftstjärtar & Anders vill ha kyckling.. Krutongerna gjorde jag av brödet jag bakade i morse. Tänk att om jag lyckas i trädgården i sommar så behöver jag inte köpa sallad, morötter, lök, tomater, vitlök eller gurka om vi vill äta detsamma framåt augusti... 

Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet & kommer få rensa ogräs som en dåre men jag måste testa iaf.. Kanske att det funkar jätte bra kanske kommer jag plantera perenner i hälften. Learning by doing eller nått...

Längtar efter mitt brev m fröer som jag beställt från Impecta. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar