söndag 21 maj 2017

Turista hemma!!

När jag va på klassåterträffen så va det några som frågade vart man ska åka om man kommer till Gotland.... Mitt svar: Eeeehhhhh!? Vet inte.. Eeehhh!? Ekstakusten är vackert. Sen kunde jag inte komma på något mer. Jag är en "hemma-tjej" precis som min äldsta dotter o är vi lediga en helg så är vi typ hemma. För det är väl så att det Gotland som alla upplever som magiskt & helt unikt är vardag för mig. Visst vi har varit vid raukarna på Fårö & strosat i det vackra Visby.. Men det är liksom normalt för mig och självklart & så tillgängligt att jag inte ser det som så unikt. 

Men efter en hemma-dag igår så bestämde jag o tjejerna igår att Söndagen skulle bli en utflyktsdag & meddelade pappan att så blir det. 

Vi sov till 9 sen tog vi oss upp, slängde ner lite korv i en kylbag, blandade lite saft & köpte 2 rör kakor på vägen. Konstaterade att det inte fanns någon frukost hemma så vi drog iväg på fastande mage.

Första stopp efter att ha tankat bilen blev "Ardrebo Kafé".. För en väldigt sen frukost. Men såååå värd att vänta på! Jag har ALDRIG varit där men kört förbi några gånger o hört folk snacka om det. Så där sattes temat för dagen. Vi åker till ställen där jag aldrig varit! 
Fantastisk miljö, fina udda koppar, trevlig personal & grymt goda mackor. Jag åt en m rökt lax & färskost och jag fick smaka Anders m rostbiff & senapskrämen "to die for". Båda på fantastiskt grovt & saftigt bröd. Ungarna åt pannkakor, hemgjorda såklart! Agnes kommentar: Mmmm Hallonsylt!! Rekommenderas VARMT o kommer besökas igen..

Sen drog vi österut! Jag hade siktat in mig på Katthammarsvik som jag hört om men aldrig besökt. Har lixom inte varit på östkusten mer än vid ljugarn & Närs-holmen (för 100år sen)

Vi närmade oss Katthammarsvik men så såg vi skylten "Sandviken".. DÄR har jag aldrig varit så vi parkerade bilen o gick mot havet.

Vi la oss i sanden, barnen lekte & badade.

Detta är 1:a gången på 2-3år som jag är på en sandstrand på Gotland. Inte så imponerad alls av stränder fyllda m folk, "släke" (illaluktande tång) eller sand heller för den delen.
Men är man helt ensamma & det enda man hör är vågorna & barnens skratt så är det fantastiskt.. Trots all denna sand som är överallt.

När barnen badat klart bestämde vi jag att vi skulle åka ut på udden vi såg från stranden. 
Så vi åkte ut till Sysne. Ännu en gång blev jag överrumplad över hur vackert "Östergarnslandet" är och tycker lite illa om mig själv för att vi inte upptäckt denna delen av Ön förut. Vi köpte glass i Fiskbutiken & satte oss i hamnen. Jag va lite sugen på att köpa en rökt flundra som jag aldrig smakat förut men då vi inte skulle direkt hem fick det va.. Mycket charmigt ställe. Bara några enkla bänkar mot sjöbodarna. Il be back!! 

Sen kom vi äntligen till Katthammarsvik. Jag tänkte att jag skulle gå in på rökeriet & köpa en flundra där då jag ångrade mig direkt vi lämnade Sysne. Men det va lååååång kö & jag såg inga flundror i disken. Och tyvärr inte lika charmigt som i Sysne. Men vi hade spanat in ett "berg" när vi närmade oss Katt-vik. 
Så vi parkerade och gick upp på Östergarnsberget, 

spanade in kalkugns-ruinen..
Och fikade med magisk utsikt..

Och där borta såg vi Herrvik.. Där har jag inte heller varit så vi åkte dit. Glömde dock ta bilder men det va också urmysigt där i hamnen. Men nu började vi bli hungriga. Vi körde mot Sysne igen.. Ville verkligen smaka en sådandär flundra.

Påvägen hittade vi en loppis..
Blev en adventsljusstake & 8st fina gröna lampskärmar som jag någon gång kanske ska köpa en ljusslinga till.

Tyvärr va nu flundrorna slut i Sysne!! Men jag köpte iaf några nävar rökta räkor, aioli & rökta laxfenor.

Plötsligt va klockan mycket, ungarna trötta & liiite sura. Så vi åkte hem o grillade korven i trädgården o åt våra rökta räkor vid grillen..

Summan av dagen: FANTASTISK! Mysigt & spännande att upptäcka & hitta guldkorn på hemmaplan! Och barnen har varit glada nästan hela tiden. Det blev dock liiiite bråkigt i baksätet när det blev tråkigt. 

Jag kommer åka tillbaka till Sysne ASAP och då vill jag promenera runt lite därute på "Sysneudd".. 

Dethär måste vi göra oftare. Ostkusten här på ön är outforskad mark för mig. Har hört att Närsholmen ska vara fantastisk när Blåelden blommar runt Midsommar. DÅ ska jag dit!

 Så nu efter att ha bott här på ön i 5år är det kanske dags att börja uppskatta & utforska ön ännu mer & hitta dom där "smultronställena" som alla pratar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar