fredag 7 juli 2017

Det är en BRA sommar!!

I fjol när det va dags för semester och vi landade på Tegelstrand med 3 veckor semester framför oss va jag heeeeelt slut mentalt & fysiskt men samtidigt väääldig speedad. Men samtidigt såååå trött i hjärnan att jag inte ens orkade hänga med mamma på "Weeping Willows" konsert (ångrade mig djupt efter några dar) för just då orkade jag inte ens lämna stugan & hela semestern hade jag dessutom på gränsen till nackspärr till o från trots att jag bytte kuddar & säng. Sååå spänd!
Jag hade längtat efter semestern hela sommaren och bara kört på i vardagen. När den väl va där skulle jag göra så mycket. Och visst jag njöt & hade en fantastisk semester iaf endel dagar av dom 3 veckorna.. Men det va sällan jag tillät mig att på riktigt bara vara, landa & vila, utan jag va påväg någonstans hela tiden. Kunde/vågade inte stanna upp.

Så ska det inte bli i år.. Och just nu ser det bra ut.

Om 24 dar är vi DÄR!!! 
I vårt sommar-paradis på Tegelstrand! 

Det ska bli sååå mysigt att åka dit.. Det kommer bli fint.

Men.... Jag väntar el längtar inte till semestern i år för jag tänker njuta av varje dag i sommar: vardagen, festliga helger, pulsen på jobbet, pyssla i trädgården, att hitta på lite extra kul med barnen, inte behöva stressa iväg dom till skolan vid 8, grilla med familjen, STÅNGASPELEN, sommarkvällarna, 40-års festerna och sen semestern som kommer när den kommer.

Det började för minst 2 månader sen när jag stod framför kalendern som redan då va FULLBOKAD hela sommaren (den har varit mer eller mindre full hela våren oxå) och slet mitt hår lite lätt.. 
Hur ska jag orka & hinna allt!!?
Jag som gärna vill landa, slappa, & bara vara hemma o fixa när jag är ledig. Fick lätt panik ska jag erkänna.. Dock fullbokad av massa roliga saker som bröllop, möhippor, 40-års fester mm mm.. Men jag känner mig själv o vet att även dom roligaste grejerna kan bli betungande & stressande för jag behöver mina pauser..

SÅ jag bestämde mig där & då för att ta DAG för DAG och planera MAX en vecka i förväg samt hitta massa små lugna stunder att pausa i och njuta av.. Det har tagit tid men jag blir bättre o bättre för varje dag och det har gått bra, väldigt BRA. Jag har lukat o pysslat i köks-trädgården, njutit av kvällarna, vattna odlingarna och att bara sitta, rakt upp&ner o stirra ut i inget har blivit en lunch-klassiker i sommar. (2, 5 el ibland tom 10min på bänken under plommonträdet innan jag hoppar på cykeln o återvänder till jobbet.) samt tagga ner ordentligt o prioritera det på riktigt viktiga.. OCH viktigast av allt...  
TÄNKA POSITIVT!! 
 Hade iofs tänkt träna (promenera) lite också men den tiden/orken/lusten finns inte. Och så får det va! Focuserar på mina övningar m hantlar & gummiband jag fått av sjukgymnasten att göra varje dag för att fixa min tennisarmbåge.. Glad att jag faktiskt lyckats hyfsat m dom.

Och idag med 24 dar kvar till semestern varav ca 15 av dom är arbetsdag så känns det grymt bra. 
Så avslappnad & lugn trots att det snurrar på med jobb, mat, tvätt o annat vardagligt. Så tar dag för dag och njuter av det lilla. Kontroll & planerings freaket i mig har redan gått på semester.. Den Lina som gärna skriver "to do listor" hela tiden (som sällan hinns med) & skriver packlistor 1v innan avresa o är färdig packad o klar 2dar innan är inte här just nu.. Hoppas "hon" har emigrerat på livstid..
Chockade tex mig själv inför förra helgens bröllop i Sthlm. Då packade jag mina OCH barnens grejer kvällen innan avresa lite sådär i all hast. Och tänk, allt jag behövde kom med ändå.. 
Och i morgon ska jag på 40-års fest. Har ingen aning om vad jag ska ha på mig men det löser sig väl på lördag eftermiddag. För vad jag har på mig eller har med mig är inte alls lika viktigt som att jag är där och att jag mår bra. 

Nu när jag tänkt efter vet jag med mig att jag varit i en rätt negativ spiral senaste året. Och skäms & ber om ursäkt för det till mina nära o kära. Men för att bryta den känner jag att jag nu måste jobba på att vara & tänka väääldigt positiv.. Hoppas ni står ut med "äckligt" SUPER positiva Lina tills jag hittar & landar i en bra normal nivå mittemellan, kanske framåt hösten/vintern.. 

Så där är jag nu..  Utövar någon typ av såkallad "mindfullness" på mitt sätt om man ska kalla det något.  
Jag njuter därför av varje dag ist för att vänta o spara på allt "njut" till semestern!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar