måndag 21 maj 2018

Ett sådant där "Astrid-minne" att spara...

I söndags fm gick jag ut i vårt änge o plockade typ 3-4L "fina toppar" av nässlor ( bara dom finaste 4-6 bladen, det tog typ 20-30min) för att äntligen göra årets första o oftast enda nässelsoppa som jag o Astrid älskar o pratat om att göra i 1månad. 

Efter massa sköljningar, rensning o förvällning blev det tillslut en urgod klar nässelsoppa m potatis o krämigt pocherat ägg till lunch.

ÄLSKAR NÄSSELSOPPA!
Det smakar barndom!
Kom ihåg när farmor varje vår bjöd på en fantastisk nässelsoppa! 

När vi sen efter lunch körde hem Astrids kompis och jag sa nej till Astrid att leka med någon annan så blev hon skit-sur, stormade in  & slog igen dörren till köket...

Jag stannade ute på trappen, njöt av solen och lät henne vara o hon lugnade sig snart..

Idag på lunchen vad jag som alltid tok-hungrig o jag såg sååååå fram emot en stor tallrik nässelsoppa. Värmde soppan o under tiden lyxade jag till det med att pochera ett ägg till.. 

Men när jag smakade på soppan va den sjuuuukt salt!!!!! 
Tvingade Anders (som hatar soppa) att smaka o han höll med... 
Försökte ändå äta lite då jag va så hungrig o sugen på soppan men den va helt oätlig.
1L god soppa som är helt förstörd. 
 Åt iaf det pocherade ägget o sen 2 mackor m hummus till lunch. 
Inte glad o inte mätt! 

När jag tänkte till under lunchrasten så anade jag vad som hänt. 

När jag frågade Astrid när jag kom från jobbet om hon visste vad som hänt med soppan så blånekade hon.. Men några timmar senare när hon satt bredvid mig i soffan o ritade frågade jag igen..

Och då sa hon.. - Såklart va det jag. Agnes va ju inte ens hemma. 

Jag frågade om det kändes bättre efteråt o hon erkände att det gjorde det faktiskt inte..

Hon hade alltså i söndags em gått in i köket "sur som en citron" tagit stora saltkaret vid spisen o gått till köksbordet där soppan stod o svalnade o iskallt hällt i massvis med salt.

Kan säga att inom en snar framtid är det HON som får plocka nässlor med mig för att göra en ny soppa. För jag tycker att det är lite bassligt att plocka & skölja nässlor och det behövs rätt mycket.

Det händer väldigt ofta jävelskap, hyss & bus med en Astrid i familjen. Detta är bara ett av tusentals...

Endel är lite små-skoj & komiskt kluriga men endel är INTE OKEJ!! 
Hon gillar tydligen "salt-pranks" den där fina underbara djävul-ungen..
 För 2-3 år sen bad Anders henne att gå in o hämta saltet när han stod o grillade. Det gjorde hon men tömde på vägen ut igen halva salt förp i Anders sko som stod i hallen..

Så här har vi det allt som oftast!
Försöker tänka att det vore så tråkigt om vi inte hade en Astrid men ikväll är jag fortf lite sur för att hon förstörde min nässelsoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar