torsdag 18 november 2010

Kvällens middag

Idag testade jag mitt första recept från "Arlaköket vardag". Det blev Risplättar & falukorv.


Så här gick det till:

5dl kokt kallnat ris (2 dl okokt)
1 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl
2 ägg
2 dl majskorn
(lite fin hackad purjolök )
1 dl hackad koriander (bytte till blad persilja)
Salt & peppar

  • Koka ris & sprid ut på ett fat för att svalna.

  • Vispa ihop grädde, ägg & mjöl.

  • Blanda ner majs & ris. salta & peppra.

  • Stek plättarna m smör i stekpannan. Jag tog ca ½ dl "smet" och plattade till. gjorde man dom för stora höll dom inte ihop. (ja det va några psykbryt i början innan jag fick in snitsen)

  • Jag va oxå lite wild & crazy och blandade i lite fin hackad purjo i sista och det gjorde dom mycket bättre.

  • Sen steker man falukorv till helt enkelt.

Helt okej! Kommer göras igen för att barnen älskade det!!!! Till&med matkrånglaren Agnes!! Det är stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar