fredag 14 december 2012

Glad Fredag!!

Vaknade av att klockradion ringde, snooozade men låg vaken & gosade m Astrid som oxå va vaken. Började snart undra varför det inte ringde igen & anade att strömmen gått då gatlysena inte lyste in. STRÖMAVBROTT!! Kollade termometern & upptäckte till min fasa att det va -12 grader ute.. Elementen kallnade snabbt! Väckte Anders & gick sen ner och försökte sminka mig i ljuset från ett stearinljus. Såååå sugen på kaffe men det va ju rätt kört. Kollade in GEAB s hemsida (Anders mobila internet funkade trots avbrottet) för att få koll på hur länge det kunde vara... Och får reda på att det än en gång är Heeeeela Gotland som är mörkt. Kör med glädje mot jobbet i min varma sköna bil, ringer svärmor som säger att dom har ström på hennes jobb i stan iaf. Skönt tänker jag men när jag kommer till jobbet är det svart. Lyckas byta om i kolmörker. Så i skenet av mobiler & ficklampor plockade vi varor i mörkret. Strömmen kom som tur va tillbaka 25min efter jag kommit till jobbet.

Köpt med massa grejer hem så att vi kan göra julgodis i helgen. Blir Rocky Road & Jordnötsritz. Favoriter i repris! När jag kom hem gick jag & Astrid över till Farmor&farfar. Eftersom vi delade på en hel gris nyss så har vi varsin stadig skinka att salta till jul! Astrid tog med övernattningsväskan & sover där i natt. Ljuvligt för oss andra 3 i familjen som faktiskt uppskattar en skön sovmorgon!


Så julskinkan då.... Jag har goooglat  & frågat kollegor (hittar dock inga kloka recept så jag litar på min erfarna kollega i Charken)  och vågade trots löjliga nojjor använda Nitritsalt till min saltlag. Vill nämligen ha min skinka rosa & lite konserverad. Inte helt PK (politiskt korrekt) att använda nitrit men jag vill testa. Svärmor kör utan.
Här är vårat AS till julskinka på  4,8kg och med ett litet ben i till&med! Nu ska den ligga i saltlaken till nästa helg för att då kokas & griljeras. Spännande att göra det själv hela vägen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar