onsdag 30 september 2015

NEW YORK resan: 4:e & sista delen.

Sista skälvande timmarna, resan hem & sammanfattning.

Onsdag: Jag satte klockan på 7 för att hinna suga ut det mesta av sista timmarna i staden jag älskar. Vid 8 va jag sminkad & klar och gick bort till "Whole food", suktade efter allt gott dom hade där, hade lätt kunnat fylla en väska till med bara matvaror (ÄLSKAR att gå i mataffärer när jag är utomlands) Whole food har mest ekologiskt, glutenfritt, vegan & raw matvaror, deras sortiment är enormt. Där fanns tex inte m&m eller annat godis. Men dom har tex två hyllsektioner med "bars"och en grym avdelning med massa.. nej TOK-mycket öl. Hade det gått hade jag tagit med hur mycket som helst hem till mannen.

Öl himlen!

När jag kom hem hade dom andra vaknat så vi packade ihop, vägde, packade om lite, checkade ut & lämnade bagaget hos våra trevliga herrar på hotellet.

Det bar av till favvohaket "Dean & Deluca" för en sista frukost bagel "to go" till bänken i refugen. Det kändes lite vemodigt..

Sen delade vi på oss. Emma & Cilla skulle till en affär, Lizen gick på sitt håll & jag skulle fixa 2-3 grejer till. Gick till grymma "American Eagle Outfitters" bytte stl på Bh:arna & köpte en halsduk som jag inte kunde glömma sen dagen innan. Sen gick jag en sväng genom Soho, förbi en affär och köpte fler m&m Peanutbutter (ångrar redan nu att jag bara köpte 2påsar till mig, har bara en kvar). Sen promenerade jag hemåt, I loungen satt Lizen & väntade och snart kom dom andra 2 tjejerna också.

Det va 2h till vår bokade transfer skulle komma så vi bestämde oss för att be dom komma tidigare. Kändes bättre att komma ut till flygplatsen & äta lunch där istället i lugn o ro. Så vi sa hejdå till hotellet, dricksade killarna & åkte. Och det kändes som ett bra beslut när det tog stopp ute i New Jersey och gick saaaakta i 20min.

Väl ute på Newark checkade vi in & lämnade bagaget som precis klarade 23kg gränsen (vägde 22.89 med handvågen på hotellet).

Sen gick vi ner till butikerna innan säkerhetskontrollen och shoppade lite presenter. Så va det dags för dendär säkerhetskontrollen som jag tycker är lite jobbig. Mest nervös för att dom ska ta mina piller, fast jag har intyg så nojjar jag. Men det gick galant. Sen blev det lunch nere vid gaten. Jag ÅT även denna gången trots att det bara va timmar kvar till flygningen.

Sen slog vi oss ner på en bänk & väntade. Jag försökte gå fram & boka om våra platser till fönsterplatser men som väntat va planet typ fullt & det gick inte. Well well.. Det fick gå.

När vi gick ombord gick jag fram till en steward och berättade att jag va rädd, vart jag satt & att jag tagit tabletter. Han va dansk & hur gullig som helst. Vi pratade lite om ev turbulens och dom lovade att hålla ett öga på mig.

Denna starten gick mycket bättre än sist vi reste hem & satt i mitten. Enda va att tabletten inte tog så snabbt som på ditresan. Tog tabletten 1h innan avgång & kollade 2 avsnitt av solsidan a´ 22min innan jag lyckades somna. Men sen sov jag länge. Vaknade först 1,5h innan landning. Glad för det då det varit någon som kollapsat & fått syrgas någon rad fram under resan. Tänkte skippa ölen till landningen, känns ju lite konstigt att dricka öl när klockan är 7 på morgonen när vi landar. Men så skakade det till & jag kände paniken komma krypande så jag ändrade mig, hellre lite smålullig på morgonen än ångest.
 Kollade på Anchorman & lyckades slappna av igen. När personalen började göra kabinen redo för landning köpte jag en öl till & så frågade jag min danska favvo Steward om dom inte hade några lediga fönsterplatser. Hade spanat in 2 säten framme vid nödutgången som va lediga under resan. Och han visade mig dit. Cilla hängde med mig. Och mitt emot oss satte sig en urtrevlig flygvärdinna. Så vi småpratade om New York, shopping, flygfobi & hennes jobb. HUR trevligt som helst & innan jag visste ordet av landade vi på ett dimmigt Arlanda.

Passkontroll & bagaget gick snabbt och 15-20 min efter vi landat hoppade vi på bussen till parkeringen. Vid 9 va vi hos Maja & åt frukost och jag gosade med Nancy som vuxit sååå mycket sen sist jag såg henne.  På båtresan hem till Gotland sov jag som en stock i den grymt obekväma vilstolen. Sas flygstolar känns som en hästens säng jämfört med båtstolarna.. Vid 16 tiden va vi hemma i Stånga igen.

Summering:

Det här va nog den bästa resan jag gjort. Vi har haft så himla trevligt! Att resa med 3 vänner för 1.a gången kändes spännande och det blev precis så lyckat som jag hoppats. Det har varit avslappnat, mysigt, enkelt & vi har pratat massor om allt och ingenting men också bara suttit tysta ihop utan att det känts jobbigt (jag blir lätt stressad av tystnad men inte med dessa tjejer). Vi har skrattat massor åt sååå sjuka saker. Kommer tex inte berätta om "Psykot i Bodyguard" här för Anders svala kommentar när jag skrattande berättade historien va att "Man skulle nog varit där".. Och så är det nog.. Och det har inte alls varit jobbigt att bo så tight som vi gjort. Dom andra tjejerna har rest ihop innan om än med familjerna men jag va "ny" men jag hoppas att dom stått ut med mig & att jag är godkänd som rese-sällskap trots att jag varit lite väl morgonpigg & kan vara lite lätt rastlös.
 Vi har sett så mycket ihop, gett varandra tid & verkligen njutit av att bara vara VI utan alla "måsten" som jobb, tvättberg, disk & vardag och på frågan från en av männen i receptionen om vi inte saknade barnen va vi eniga: Nej!! För det har vi inte. Vi älskar såklart våra barn & män men ibland måste man  rå om sig själv ordentligt också och våga erkänna att man faktiskt njuter av det.

Ett stort tack & massa kramar till mina 3 vänner som peppat och gett mig styrka & lugn inför att fejsa min största fobi återigen. Det va såååå värt det och jag kände mig så lugn o trygg med er. Tänk att vi gjorde det. Det som började som "fylleprat" för mindre än ett år sen, att vi faktiskt åkte till NEW YORK!! Kommer aldrig glömma denna resan!

Det värst med New York är att man nog aldrig känner sig färdig & nöjd. Är man på charter till tex Teneriffa el Rhodos så har man efter 5-6 dagar nästan sett allt & att resa hem känns helt okej. Men på Manhattan är det omöjligt att se allt på 1 vecka tar nog minst 1år.. Så såklart MÅSTE jag dit igen. Detta va inte sista gången i NYC..

Men nästa resa blir med familjen. Det ska vara rättvist & barnen är sugna på att resa till "Grekland" dvs sol, pool & värme.  Har spanat in Kroatien till nästa sommar. Älskar att resa, skiter i att jag är rädd!  För det är SÅ värt det!!