torsdag 20 september 2018

New York. Dag 8 & 9...


ONSDAG! 
Näst sista dagen!! Och "Åka-hem-paniken" är total!! 
Kvällen innan pratade vi om att åka till "Woodburry outlet" sista dagen. Men när vi vaknade sa Anders att vi åker idag. För sista dagen vill vi såklart vara på Manhattan. Höll med helt o hållet. Så rätt han har ibland den där mannen.

Så det blev lite bråttom o vi stressade iväg. Klädde på oss o drog direkt till "kontoret" för våra sightseeing-pass för att hämta ut bussbiljetter. 

Det va ännu en varm o fuktig dag i NYC. Och Agnes fick ett ordentligt blodsocker fall när vi kom fram till kontoret. Svettades, mådde illa, yr & klen. Jag proppade i henne banan, läsk o vatten där hon satt på marken medans Anders köpte biljetter.

Vi hade lite väntetid innan vi skulle åka så vi gick o åt frukost för att piggna till Agnes. Anders bar henne på ryggen dom 5-6 gatorna till frukoststället. 
Och efter lite pannkakor m jordgubbar va hon pigg igen.
Stackars unge! 
Så hoppade vi på bussen som gick till Woodburry ca 1h från Manhattan.
Det va sååå fint, grönt o lummigt! 
Länge sen vi såg skog o låga hus! 

Jag va väl sådär impad av Woodburry. Visst fanns det massa affärer, rent, fint o ett fint foodcourt men jag är inte direkt en märkes tjej.. Och jag tycker fortf inte att en finfin top från något fint märke är prisvärd om den BARA kostar 5-6ookr.  Sån är jag. :-) 
Och jag blev liiiite sur på Converse store. Man fick ordentlig rabatt på 2:a paret skor men inte dom som va märkta m "svart knapp". Alla vanliga converse hade svart knapp och gick därför inte att kombinera. Hittade dock ett par ursnygga senapsgula m brodyr på rea men dom fanns såklart INTE i min storlek. Köpte ETT par svarta låga, betalade och va allmänt irriterad. 
Sen blev det 3 par levis & 2 linnen därifrån för 1200kr & en hood från AEO. 
Och Anders hittade också lite.
Sen kände vi oss klara. 
Resan hem gick inte lika snabbt pga köer.

Men 1,5-2h senare va vi tillbaka på Manhattan! 
Kvällens middag intogs återigen på tysken "Loreley" vägg i väg.


TORSDAG!! 

SISTA heldagen i staden jag älskar! 

Påväg till tunnelbanan hamnade vi mitt i en film inspelning. Visade sig va en serie som heter "Marvels Agent Carter" som utspelar sig på 40-50talet.. Själva scenen utspelade sig inne en butik och det som hände utanför på gatan va lixom statister & bilar som skulle röra sig utanför fönstret. Shit va mycket jobb för bara en scen! 
Vi hängde kvar o kollade. Såååå fina kläder & bilar! 

Sen åkte vi upp till Times Square och gick på Gullivers Gate.
Jätte fint, nytt o väldigt detaljerat!
Häftigast va miniatyr-lygplatsen med plan som startade o landade...

Sen shoppade vi loss på "Old Navy".. Hittade MASSA fint till barnen. 
50kr/plagg o så varsit par "finskor"..
Jag hittade också lite fina baskläder.

Sen åt vi lunch på "Tony´s"! 
Grymt god pasta m köttbullar. 1port för 2-3pers att dela på räckte gott o väl till oss 4! 

Sen gick vi på knäppa o lite sunkiga utställningen? "Ripley´s Beleve it or not". Det va kul men inte mer än så.. 

Köpte "lite" M&M´s på DSV Pharmacy... 
2st 1,2kg påsar.

Sen sa vi hejdå till Times Square..

Alltså denna galna staden! Som jag saknar den redan!

Sen gick vi till "Grand Central station"!

Kollade in "Great Norden Food Hall" som är NOMA´s (as-fancy, nördig o häftig restaurang i Köpenhamn) grundares satsning i NYC.
Såg dokumentären om detta projektet på svt i vintras.

Va  tyvärr fortf så mätt efter lunchen att ett smörrebröd för 80kr inte va tillräckligt lockande.

Och så pratade vi med varann i hörnen...
Och det funkade.. 
Hörde Anders o Astrid högt o tydligt genom taket. 
Skit konstigt, fånigt o roligt! 

Sen åkte vi hem o lämnade av dom tunga kassarna o tog ett litet snabbt brejk. 

Så drog vi till Union Square och jag gick på "Beacon´s Closet"! En favorit som jag besökt varje gång o alltid hittat fina kläder.
Va där på Måndagen men då va det såååå fullt med folk att man inte kunde röra sig. Lite lugnare denna dagen! 
"Beacon´s Closet" är som en vintage butik där folk kan lämna in sina kläder o få "Store credit" för det dom lämnar in..
Finns allt ifrån vintage kläder till nyare märkeskläder i en salig blandning.
Alltså T-SHIRTEN!!!  Helt klart värd sina 200kr! 

ÄLSKAR Beacon´s Closet. 
Att stå o systematiskt bläddra bland kläderna o hitta godbit efter godbit o sen gå o pröva.
 Av 10 hittade plagg valde jag ut dessa 3 (ångrar dock lite att jag inte köpte kjolen jag hittade också) och så kunde jag bara inte lämna "Frida Kahol" muggen. 
Underbar kimono (kan nog bli snygg & användbar utanför hemmet med en svart klänning under) från Beacon´s för 60kr.. Och curry från Whoolefoods samt lite mer knasigt USA godis! 

Och en sväng inom "Nordstroms" som jag inte kände mig klar med. 

Där jag hittade en finfin rosa fodrad regnjacka för 500kr!
När vi kom ut därifrån började det regna!

Vi tog tunnelbanan till Chinatown..

Köpte det utlovade "pulver-godis-maten" till barnen.  Alltså det är påsar med pulver som ska blandas m vatten i olika tråg o formas till "mat". Dom har sett så många klipp på Youtube där man "tillagar" detta.
Ska bli spännande att göra detta med barnen i höst.

Sen gick vi till vårt favvo ställe på Doyer´s st. och åt massa goa nudlar o dumplings..
Barnen va rätt trötta så sen gick vi hem o jag o Anders drog igång med att packa!!
Och fick lite lätt panik!!!!
Det va med nöd o näppe vi fick plats med allt...

Blev visst endel shopping ändå..
Vi reste dit väldigt lätt..
En av dom små väskorna låg tillomed i en större väska på vägen dit o med väldigt lite kläder med oss men nu va väskorna fulla!

Men tillslut så...

Packade o klara!

Det va svårt att gå o lägga sig med vetskapen att vakna upp o behöva lämna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar