fredag 14 september 2018

New York! Dag 1 & 2...


ONSDAG!
Vi vaknade vid kl 3... Jäkla tidsskillnad! 
Steg upp, åt frukost, gjorde "läxor" & gick ut på stan vid typ 7..

Vi skippade min plan och tog istället tunnelbanan Uptown och bestämde oss för att åka upp i "Top of the Rock"..
Fördelen med att vakna tidigt är att man kommer innan köerna blir för långa.

Vi hängde där uppe i 1h. Kollade på utsikten, slappade på dagbäddar & nyttjade deras wifi.

Sen gick vi ner till M&M store som barnen pratat om o längtat efter.
Dom va helt hänförda o ville ha typ ALLT!! 

Vi förklarade att vi kommer tillbaka under veckan. Dom köpte det faktiskt! 
Sen slappade vi på röda trappan på Times Square och kollade på ALLT! 

Lunch på "Shake Shack"..
Och sen mutade vi barnen med glass i Central Park om dom gick dit.. 
Blev en rätt jobbig o lång promenad i värmen men dom kämpade på.

Så det blev glass i Central Park och häng i skuggan!

Sen gick vi till Tunnelbanan o köpte 2st 7dagars kort. Vi frågade en som jobbade i biljettkassan hur vi skulle göra med barnen. Hon svarade att "sålänge dom kan gå under spärrarna så behöver dom inte betala".. Vi frågade om det va OKEJ då dom är så gamla? Jadå jag skulle chansa på att det går om jag va er.... Okej! Och så fortsatte vi att åka resten av resan! 

Vi åkte hem för att ladda om..
Barnens somnade, Anders vilade & jag skrev resedagbok och njöt av utsikten...
Nackdelen med att bo på entreplan.
Sovrumsfönstret hade inte bättre utsikt. Men vad gjorde det..

Omladdade o redo så drog vi för att äta middag.
Tunnelbana is the shit för att slippa trötta barn-ben. 

Vi åt middag på "GoodStuff Diner"
Och lärde oss att vi 4 lätt kan dela på 2-3 portioner... Blev pinsamt mycket kvar på tallrikarna!

Sen gick vi hem o slocknade innan 21.

TORSDAG!

Vi sov lite längre iaf.

Vi tänkte gå på  9/11 museumet o åka upp i nya skrapan. Men när vi kom fram o såg kön till museumet som redan va lång o jag insisterade ännu en gång att vi skulle kolla in det där "NYC Sightseeing passet" som jag läst om hemma så bestämde vi att vi skulle kolla upp det innan.
För det är rätt dyrt med alla dessa turist-grejer.. Bara att åka upp i "Top of the Rock" kostade 1400kr för oss 4..

Vi kollade in poolerna...

Berättade lite för barnen om händelsen o vad dom 2 poolerna symboliserade och visade alla namn..

Sen fick jag äntligen se fantastiska Ocolus inifrån!
'
Det är nog den häftigaste o snyggaste NYC bygganden enligt mig. Tillsammans med "Flat Iron" som jag också tycker är så snygg.

Så valde vi gratis varianten av Frihetsgudinnan ist.

Köpte korv, pommes & läsk på Nathan´s som vi åt medans vi åkte "Staten Island" färjan T&R.


Och utsikten över södra Manhattan är sååå läcker.


Sen gick vi o kollade in "the charging bull" som jag o Anders inte hittade för 4,5år sen. Tjuren va omöjlig att fotografera klokt för det va folk överallt.

Och jag o tjejerna tyckte ändå att den lilla flickan som står mittemot & utmanar tjuren är tuffare.

Eller hur..

Sen promenerade vi till "South street Seaport" o "Abercrombie & Fitch" butiken. Den butiken hade 40% på hela sortimentet. Så jag o tjejerna gick o tog en dricka o svalkade oss på en restaurang m AC..
Sååå sjukt varmt & fuktigt väder.

När Anders hade shoppat klart va det min tur.


Sen gick vi norrut och när vi kom till Chinatown va det hög prio på AC, vätska o näring.
Vi gick in på typ första bästa ställe, ett hål i väggen på 1 Doyers st. som serverade bla "Handpulled Noodels".
Det blev sen vårt favvo ställe.
En stressad dam i kassan, skrammel från köket, 8 små bord, foliemuggar & drickan tog man själv i en kyl i hörnet. Besökarna va en härlig blandning av asiater, kostym-folk & studenter.

Maten va såååå god.
Barnen slevade i sig av dom stekta nudlarna m grönsaker!


Så himla fräsch & bra mat trots bara ett "B" på certifikatet i fönstret!

Sen gick vi hem till Rivington st och åt sjukt god & dyr glass på Morgenstern´s rakt över gatan..

Jobbade en svensk tjej där som tipsade om lakrits-glassen som blev Astrid favorit!


Efter en välbehövlig paus hemma i några timmar så gick vi till "Tacombi" på Elisabeth st. 2-3 gator bort.  Gryma tacos i härlig atmosfär i ett gammalt garage/verkstad el nått.
Och med en gammal folka-buss mitt i..


Dock va inte barnen så impade av det lite stimmiga stället eller tacosen heller för den delen. Dom va rätt spicy.

Men läsken & Guacamole  gick ner iaf..


Men jag o Anders fick i oss 3-4st.  Innan barnen ruttnade. 


Fisk taco!!

Jag o tjejerna gick hem o Anders gick o hämtade pizza till barnen som dom åt innan vi somnade gott.

Och  på kvällen köpte Anders 4st sådantdär "NYC Sightseeing pass FLEX" med 10 valfria grejer för 4800kr  för oss alla 4 och det lönade sig verkligen...  (Va tillfällig kampanj på barnpassen just då också)
Han skärmdumpade QR-koderna som vi använde för att "betala" inträdet till på ställena vi besökte resten av resan. Så lätt o smidigt. Vi nyttjade 9 av 10. Den 9:onde använde vi för att boka shuttel-taxi till Newark. Bara där tjänade vi in 900kr.

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar