söndag 9 september 2018

Börjar landa...

Så va vi hemma igen efter 13dar på resande fot...
Tvättberget betas av o vi försöker ställa om den inre klockan..

Vilken fantastisk resa det varit! 

Sen ska jag väl inte stick under stolen med att det varit lite kämpigt ibland också, som livet med barn kan va. Och med så mycket intryck & tidsskillnaden blev det lite upp o ner ibland. 
Tydligen tar inte  syskonbråk  semester och att dessutom bo rätt trångt i 10dar är inte det lättaste.. Inte heller reaktionen när man säger "Nu är det dags för läxor" tog ledigt o det vart en heldel tjafs o tandgnissel såfort  jag uttalade dom där magiska orden varje morgon (läxor på kvällen efter en heldag va inget alternativ)..

Men nog om det.. 
Besparar er dom detaljerna i resten av summeringen av denna resan & jag väljer att se ALLT det roliga vi gjort istället..
Ville bara göra klart det så ni inte tror att vi skuttat lyckliga, pigga & glada hand i hand ner för avenyerna varje minut i 10dar.  :-D 


Vi har gjort & upplevt så mycket att första resdagen känns som en evighet sen..

Men jag ska försöka minnas allt minnesvärt och skriva ner det här.
Gissar att det kommer bli några inlägg o kommer ta några dagar att summera dom här 10 dagarna. 

Resan började tidigt på Måndags morgonen då vi tog båten till Sthlm.

Eftersom strulet m bagaget under helgen som jag berättade om i förra inlägget fortf gnagde  i mitt bakhuvud o dom inte dragit några pengar för bagaget vi lagt till så åkte vi direkt ut till Arlanda. 
OCH det va en jäkla tur för vårt "tillägg" av bagage va inte "Bekräftat"och alltså inte giltigt.. Men efter 20minuters knappande o dubbel-check av trevlig kvinna på SAS så fick vi tillslut betala o äntligen va det klart.  Precis 24h innan avresa!  PHU!! 

Sen åkte vi till Täby o checkade in på hotellet. 
På kvällen fick vi påhälsning av svågern o barnens ena kusin. 
Blev en trevlig kväll & kusinen stannade på middag med oss.

Vid 20:30 låg vi alla i säng. 
Pirriga o förväntansfulla! 

TISDAG!! 
Efter en god hotellfrukost ..för dom andra (jag va lite för nervig för att kunna äta mer än lite äggröra, dricka jos & kaffe) så packade vi ut i bilen och åkte till Arlanda vid 8.  När vi kom ut så kom vi på att vi inte hade någon koll på långtidsparkeringen o hade inte heller bokat plats på någon sådan som det stod på hemsidorna att man kunde göra. Började tvivla på min roll som den eviga "reseledaren" med total kontroll på ALLT.. Kan iofs va hälsosamt också att ta det lite som det kommer. 
Men vi letade oss fram till ALFA parkeringen, drog kortet och ställde bilen.. 
Barnen studsade typ o va sååå uppspelta.
Jag va rätt lugn inför flygningen faktiskt, hade fullt upp med att hålla barnen på jorden.. Petade i mig 2st 5mg med 1,5h mellanrum timmarna innan avgång. 

Så bar det av på barnens första långflygning!! 
Det gick galant. 
Barnen hade fullt upp med sina skärmar, kollade film & spelade spel. Och tyckte det va spännande.

För mig gick det fantastiskt bra. 
För 1:a gången va jag faktiskt vaken HELA flighten!!  Som sagt BARA 2st 5:or innan avgång o en 5:a till 5h innan vi landade. Stort steg för mig som innan inför långflygning alltid satt i mig en 25mg 1-2h innan och sen varit mer el mindre knockad fram till 2-3h innan landning. Sen va jag såklart lite luddig i huvudet då jag inte tar dessa preparat i vanliga fall. Så jag minns faktiskt inte direkt mycket av filmen jag slökollade på. Visst blev jag lite stressad när det skakade till & från sista 3h men inte påtagligt o hanterade det.

När vi landat på Newark så möttes vi av en 1,5h timmars lång kö till dendär passkontrollen.... Som tur va hade vi några trevliga svenskar framför oss att småprata med. När vi väl kom fram till båset så slutade den fingeravtrycksmaskinen funka. Så vi fick hoppa över till grannbåset.

Sen hämtade vi väskorna och gick o bokade transfer (som jag inte heller tänkt på att förboka) och 30min senare va vi påväg mot Manhattan. Ute va det 30-35 grader varmt.. 

Vi kom till "Off Soho Suites" vid 18:30, checkade in och fick ett liknande rum som sist (dvs 2 rum) fast på entre´plan och ist för bäddsoffa o 2 enkelsängar fick vi 2 dubbelsängar. GRYMT!! 

Så himla mysigt och fint hotell med mycket rum för pengarna!

Vi bytte om till mycket mindre kläder och gick ut i den fuktiga & varma New York kvällen.. Fick tips av dom på hotellet om "Lombardi´s Pizza" 2 gator bort och gick dit.
Delade på en urgod pizza.


Sen gick vi till WholeFood´s för att fylla på kylen med Joggi, Jos, mjölk, vatten, bröd, sylt & smör.

Sen va både vi o barnen lättvaggade och somnade innan 22 lokal tid. 


Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar