torsdag 6 december 2018

Det blir inte som vanligt i år...

 I år kom december som en chock.. Va inte med alls..  
MEN... Dagen före 1:a advent fick jag iaf upp lådorna med ljusstakarna & stjärnorna. 
Sååå mysigt med massa extra ljus..


Men ljusen till advents-staken ligger fortf på köksbordet dock..  Får se hur det blir med den.
Och efter kvällens middag är det ketchup på ljusen också... 
:-D 

Sen blir det nog inte mer pynt än så här hos oss i år.. 

För just nu är det dagarna före Julmarknaden med allt vad det innebär. Jag bakar när jag hinner o orkar till döttrarnas klassers försäljning. Blivit endel saffrans-skorpor redan, ska bli storbak av surdegsbröd på fredagkväll & lördag samt storsäljaren kola-popcorn på lördagskvällen när vi är klara på Malmen med förberedelserna inför marknaden..

På söndagen blir det en HELDAG på Malmen. Ska bli så roligt o mysigt som alltid. Hoppas vädergudarna fått beställningen på uppehåll,  vintersol, vindstilla o några minusgrader..

Men då mitt i allt åker även mannen iväg för jobb i sthlm och blir borta läääänge denna gången.. 12dar.. 
Visst har det hänt innan, men inte i December.
 Han kommer hem först 21/12 dvs dagen innan vi åker för o fira jul i Blekinge. 
Det är tråkigt för oss alla men så blir det ibland. Kommer bli mycket FaceTime samtal gissar jag. 
Men jag vet att jag o tjejerna fixar det. 
Vi 3 får hjälpas åt & göra det bästa av det helt enkelt och försöka göra det så pre-julmysigt vi bara kan trots att familjen inte är fulltalig. Mest synd är det väl om Anders som inte är här med oss.

Har dock inte tänkt el planerat särskilt mycket längre än till Söndag just nu..
Men eventuellt bakar jag o tjejerna lite pepparkakor nästa helg när vi är lediga ihop, slår in klappar, kanske göra vi en sill & försöker göra något mer gott att ta med till Blekinge i jul.
Men vi får se då vad vi vill, hinner & orkar...
Men resten av pynt-lådorna får nog stanna i källaren till nästa år. Bästa julstämningen är det ändå när jag o nyvakna ungarna ligger under täcket i soffan kl 07:15 o kollar Julkalendern.  Personligen behöver jag inte mer än så känner jag. 

Så jag försöker nu ladda & förbereda så gott det går.

Och jag toklängtar redan till Julen som jag sagt kommer firas med hela min familj hemma i Blekinge! För jag vet att där kommer jul-feelingen infinna sig med god mat, lugn, samvaro med familj, alla ungarna & bastubad. 
Och så kommer även kusinerna med familj vara där nere samtidigt. Tjejerna ser sååå fram emot att träffa kusiner & näst-kusiner.


Ikväll njuter jag av att kolla på "Jul med Ernst" och inte känna någon som helt stress, ångest, dåligt samvete eller "måste göra" i år..

För det blir ju jul ändå.. 
Utan julgran, nedräkning med adventsljusstake, tomtar, girlanger & pepparkakshus här hemma. Jag o tjejerna får njuta av våra julkalenders-stunder, öppna julkalendrarna och göra vad som hinns o faller oss in.

Det blir så i år och så får det va.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar