onsdag 26 december 2018

Underbart är kort..


Tidigt i lördagsmorse packade vi in oss i bilen och tog båten till Oskarshamn.
Jag somnade och sov som en stock på båten.
Kan ha varit lite sliten efter 2 "ensamveckor"..

Vid 14 anlände vi hos mina föräldrar i Olofström.

Tomten va där för att välkomna oss.


Strax efter kom även min syster m familj från Sthlm.
Så mysigt att vara samlade allihop & kusinerna lekte.

Låt familjehänget börja.


Dagen före Dopparedagen klädde barnen granen.


Och så byggde dom ett pepparkakshus...

Som dom snart började länsa..

På julafton fick vi vinterväder. -6 grader, krispigt & frostigt.
Vid lunch gick vi ut och jag o barnen gick en liten sväng till ån och kollade.

Sen blev det korv till lunch..


Sen va det dags att ta en dusch och klä upp sig.
Vi hängde o spelade Nintendo 8-bitars som min syster klokt nog packat ner..

Familjefoto är ett måste..

Då det är stört omöjligt att få alla att se kloka ut på samma bild så blev det såhär..


Och pappa fastnade också.

Maten förbereddes.
Så kröp vi alla upp i soffan framför "Kalle & hans vänner"..

Sen kom tomten och lämnade lite klappar.
Den enda tomten jag faktiskt gillar.

Sen dukade vi fram mat.
Jag gjorde som vanligt dendär goda o krispiga "Fänkåls-salladen".

Och så testade jag att göra Ernst varma sallad m brysselkål, spetskål & la även till "Flower Sprouts".


Sen åt vi massa gott..



Bästa på julbordet enligt mig är gravlaxen, mammas Brantevik-sill, pappas sillsallad & "mapa´s " hemgjorda julkorv.

Efter maten fortsatte vi att öppna julklappar.

Våra barn va såååå nöjda.
Av oss fick dom bla ett toast-järn & "Mamma&Pappa fixar Rummet".. Så i Februari ska barnen åka iväg och jag och Anders ska "blåsa ur" deras rum och måla om, fixa & pimpa.

Sen testade vi sällskapsspelet som pappa fick.
På 5sek ska man tex säga "3 saker med armar"..

Det va riktigt kul o svårare än man kan tro..
Sen kollade vi på Minneskonserten för Kim Larsen, som va i mitt i Köpenhamn 1v efter hans död.

På juldagen åkte vi till "stora lekplatsen" i Olofström vid 11 och mötte upp mina kusiner m män & barn, min farbror med sambo och hennes dotter m familj & min barndomsvän m familj. Ungarna lekte, vi grillade korv, pratade gamla minnen, drack kaffe och bara hängde.
Sååååå trevligt och så svårt att slita sig..

Sen vid 15 packade vi in oss i bilen och åkte mot Oskars o båten hem. Väl i Oskars o framme vid Thai-kiosken vi hittade i somras så va den stängd och hade brunnit. Tydligen någon/några som gått och anlagt 5 bränder under natten.. Så det blev middag på Mac Donalds.. Sen åkte vi till båten.

Väl ombord o påväg så satte jag mig med min bok & barnen spelade med Anders. Innan 21 somnade jag sådär gott igen.

Det har varit en fantastiskt skön julhelg men lite för kort för att hinna landa & hänga så mycket som man vill..
Men bättre det än inget alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar