söndag 2 februari 2020

Kimchi, mello-mys & jobb = fin helg!

Alltså Halleluja va bra denna första "ensam-veckan" gått! 
Lätt som en plätt men vi saknar såklart pappan! 

Barnen har verkligen varit underbara dvs varit vänner, hjälpts åt & hjälp till här hemma! 
Så STOLT över dom där underbara & fina döttrarna vi har!! 

Och dom har varit FRISKA. Vet inte hur många gånger Astrid börjat krupp-hosta el fått feber såfort Anders lämnat ön. 
*tar i trä* 
Är ju en vecka kvar! 

I lördags sov vi lääänge. Iaf jag & Agnes. Vaknade först 9:30! 
Så välbehövligt. 
Sen va vi bara hemma och jag tvättade, vek tvätt o plockade.. 
Barnen hjälptes åt att städa varandras rum. Det tog typ hela eftermiddagen. Men dom va vänner iaf 95% av tiden. ;-) 

Jag gjorde oxå en ny sats med kimchi för 2:a gången på eftermiddagen! 
Använder Kimchi i wok eller så äter jag det rent som tillbehör! 

Den första som jag gjorde i september tog slut härom dagen o jag ångrar att jag inte fick tummen ur tidigare då den gärna ska mogna i några veckor.. Den blev lixom bättre o bättre för varje månad! 
Men bättre sent än aldrig! 

Använder mig av fantastiska Jennie Walldéns recept!! 

Blandat o redo för att läggas i burk!

Ist för att stå och skära rättika & morötter i fina strimlor använde jag denna gången min 40års present från Kusinerna. En grym "Spiralizer" från Kenwood som gör det mycket enklare!! 
Är inte mycket för massa hushållsapparater men denna är grym. Annars har jag bara min Ankarsrum, en stavmixer & toastjärnet! 
Glassmaskinen, jos-pressen & popcornmaskinen samlar damm längst in i skåpet.

Denna gången använde jag mig av den koreanska chili pastan "Go chu jang" & 1/2dl paprika pulver ist för av 2-3msk chiliflakes & 1/2dl paprika som sist.  
Igår när den va nygjord va den ordentligt het men idag va mycket av hettan borta. 
Note to self: Ta lite chili-flakes oxå nästa gång för att få till hettan. 
Idag när jag kom hem från jobbet o den stått ute i ett dygn tog jag en plasthandske o tryckte till den och den bubblade så fint! 1 dygn kvar ute i rums-temperatur så att fermenteringen kommer igång sen ska den in i kylen för att lugna ner sig men man måste fortsätt att öppna locket 1ggr/dag. 
Brukar pysa fint då. 

Och igår va det ju dags för 1:a deltävlingen i Melodifestivalen. Jag & Astrid va pepp men Agnes sa efter första låten att "detta va inte så kul" och gick upp på  sitt rum efter hon ätit av maten som serverades.
. Men jag & Astrid kollade klart. Myste under en filt, hejade och våra favoriter gick såklart vidare. 
Sen la vi oss alla i sängen o somnade snabbt & gott! 

Vaknade utvilad trots knasig/förvirrad natt med 2 vakna timmar.... 
 Jag vaknade nämligen o kollade på klockradion. Såg  8:31 o tänkte att nu är det dags att vakna och satte på TV4 men istf nyhetsmorgon va det en film.. Konstigt tänkte jag och kollade klockan en gång till.. den va 3:31!!  Tog 2h innan jag somnade om.. 
Sov till 9:30. Blev lite bråttom för vid 10:15 bar det iväg till jobbet efter jag lämnat barnen vid svärfar!
Men det blev en finfin arbetsdag med ett extra fint o lite märkligt möte.


BTW.. För ett år sen hängde jag på mina 1:a insta-utmaning någonsin! UnderbaraClaras  #fångafebruari 
Och Såklart hakade jag på den samma i år igen. 
Spännande, inspirerande & en utmaning att tolka varje dags tema!  

Imorgon är det #pink... 

Får sova på den tror jag! 

Imorgon är jag ledig så något rosa borde jag hitta på.. :-D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar