måndag 17 januari 2022

Gör sådant jag älskar, helt enkelt..

 Efter en liiiiten svacka under senaste 1,5 året när vi hållt på att byggt ut huset (det gamla köket har varit  så mörkt, dammigt & stökigt under denna perioden)  det har helt ärligt mest blivit halvfabrikat o "trök-mat"..

Men nu har jag äntligen hittat tillbaka till en av dom roligaste sakerna jag vet. 

Nu när det nya köket, mitt drömkök, äntligen är klart.

ÄLSKAR MATLAGNING!

Alltså jag vet inget bättre än när jag under dagen kanske får en idé av vad jag hittar i kyl/frys eller blir sugen på att testa någon helt ny rätt eller bara helt enkelt bara vill köra en gammal klassiker. 

Senaste dagarna har jag varit så sugen på Paj.. 

Jag kan nog räkna antalet gånger jag lagat paj på mina 10 fingrar.

Gjorde iofs 20st mini-pajer i början av december och fick mersmak då dom gått åt. 

Så ikväll gjorde jag:

 en Ost & skinkpaj..


Blev finfin..

och en Kycklingpaj m bacon & paprika.

Anders hann hugga in innan jag tog bilden.. 

Dom ska få vila i kylen över natten och imorgon ska jag skära upp & frysa i bitar att ha som nöd lunchlåda/middag.

Senaste dagarna har jag dessutom börjat utforska min julklapp. 

En vacum-packare & en Sous Vide.

Igår testade jag med ryggbiff. 1,5h i 55grader. Jag fegade ur på att köra i 2h som en vän tipsade om då bitarna va så tunna. 

Det ser inte så himla läckert ut..

MEN dom blev finfina, rosa och goda. Och 2h hade inte förstört dom heller. 

Efter en snabb sväng i het stekpanna blev det såhär fint.

Serverades med "krossad potatis", Haricots verts & bea. 

Det är lite läskigt när man inte kan känna på köttet då dom ligger i plastpåse. Men nu börjar jag haja grejen o hur det funkar. 

Och vaccumpackaren är även grym att ha till att frysa in "rester". 

Till kycklingpajen köpte jag en hel grillad kyckling som jag rensade & hackade ner. Men bara halva gick åt till pajen så resten vaccade jag till framtida pajer eller "kyckling-curry röror".  

Fantastiskt!

Håller längre & tar mindre plats i frysen! 

Nu ska jag bara städa upp här..


Sen ska jag sova gott och imorgon börjar jag först kl 12 så när barnen gått till skolan får jag lite egentid.

Guld värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar