lördag 16 februari 2013

FÖR 1 ÅR SEN!!! Igår...

För ett år sen va det äntligen klart.... PÅ RIKTIGT!!! Inget fulspel & strul denna gången utan härliga ärliga människor som faktiskt ville köpa vårt hus!!!

Tänk att det gått ett år sen resan började på riktigt efter en ordentlig "Delay"... Tänk om vi anat då hur det faktiskt skulle bli, vad som skulle hända & hur vi skulle ändra oss ang våra planer, både en, två & oxå tre gånger..

Planen när vi flyttade hit och hyrde ett hus här i Stånga va att landa, leta hyresrätt/drömhuset i eller närmare Visby men det va också en chans att testa att bo riktigt "på landet" så vi inte skulle undra sen hur det skulle vara eller ångra oss, jag va verkligen heeeelt övertygad om att vi INTE skulle bo här. Såpass ointresserade att vi tom. tackade nej till fortsatt plats i dagiskön här i byn när vi fick plats i grannbyn (Vilket vi ångrar BITTERT nu!!) Vi  (jag) ville bo närmare stan typ i Ekeby, Endre eller Follingbo. Kände att avstånd till jobben va sååå viktigt & att jag ville ha nära till "Puls"..... Samtidigt ville vi ha ett GAMMAL hus, gärna sten eller sekelskiftesvilla. Vi letade hus både på hemnet & va tom. så fräcka/modiga att vi faktiskt skickade brev till några husägare att vi va intresserade av deras hus (till synes obebott) fick ett glatt & trevligt "tyvärr inte till salu"...   :-D

Jag vet inte när det vände.. Men nu efter ett år vet vi att det faktiskt är just här i Stånga vi vill bo, för alltid! Finns INGEN annan ort!! Tror det började i somras, blev efter 1-2 mån förälskad i huset vi bor i... Och snart fattade jag på riktigt vilket härligt öppet folk som bor här, hur gärna jag vill ge barnen närhet till sina härliga farföräldrar, vilket "liv" det är här i hålan (Maj-torgdag, julmarknad, nyårsfest, Stångaspel mm), vilket nätverk och vilka UNDERBARA, fiiina, enkla & öppna vänner vi har här!! Och jag saknar INTE att ha nära till HM, Mac Donalds (gått ner minst 3kg sen flytten därför), Lindex, åhlens mm mm.. Jag trodde att det va viktigt. Vilken idioti, va fel jag hade. Allt vi behöver, allt vi vill ha finns HÄR! Känns nu bra att vi fått landa, tänka efter & slippa slänga oss in i ett husköp. Nu har vi testat gammalt hus på landet... Vi föll iaf för landet men har insett vilket jobb det är med ett såhär sjuuukt gammalt hus. 300år har respekt med sig...Vi la faktiskt ett bud på huset vi hyr men ägarna tog inte budet.. Och tur va väl det för efter några minusgrader har vi insett att den här hustypen verkligen INTE passar oss.

Det bästa med Stånga är dock också det sämsta. Det är väldigt litet & det blir sällan hus till salu. Så oddsen att hitta vårat DRÖMHUS är minimala. Efter att ha ägt ett hus innan så vet vi vad vi saknar....... Dessa saker SKA uppfyllas i nästa hus.. Vårat sista hus där vi ska BO & LEVA vårat liv..  Så vi är väl rätt petiga med läge & grundutförandet... Det är mycket som ska klaffa alltså.

Så nu står vi här med tårna på tröskeln till det jag (än en gång) ALDRIG trodde jag skulle vilja göra!!

Ett år senare & många erfarenhetare rikare och så mycket mer tillfreds! Och så spänd på framtiden!

1 kommentar:

  1. Underbara familjen Rylander! Vi är sååååå så glada att valet blev Stånga! Kramar Cilla

    SvaraRadera