söndag 13 april 2014

Vår New York Resa.. Del 1!!

Så jag ska försöka sammanfatta vår underbara veckan så bra som möjligt. Att skriva bara ett inlägg bli omöjligt & vääääldigt lååångt. Så jag skriver i olika delar.

På Måndagsmorgonen kramade vi om barnen, tog våra lätta väskor & åkte till Visby & båten. Jag hade ett liiitet psykbryt på båten iom att dom visar en BARN-film i förlig-salong (där man betalar lite mer än i akter-salongen iom filmen)  på Måndagens morgon tur dvs den uppenbara veckopendlar båten. Jag såg 6st barn & inga av dom i förlig salong.  Väl i Stockholm lunchade vi med Maja i Solna sen åkte vi hem till dom & förberedde grillmiddagen.

 Efter maten & lite skitsnack så åkte vi ut till Hotellet i Arlandastad. Jag va väl inte så sugen på ideén till en början men förstod sen att det nog va en smart ide´. För 1300kr fick vi parkering, bo 10min ifrån om vi mot förmodan skulle försova oss, frukost & slapp morgonstressa genom Stockholms rusningstrafik. Bara långtidsparkeringen i 8dar skulle kosta oss minst 7-800kr så det kändes värt det. 

Sen att Anders va liiiite väl ivrig att komma ut till Arlanda så att vi va där 3½h INNAN medans jag och mina flygnerver gärna hade legat kvar i sängen en stund till. Så vi drog runt på Arlanda en stund, shoppade lite i taxfreen, Anders tog en STOR öl & jag ett glas ljummet vatten. Jag va märkligt nog väldigt lugn inför flygresan. Visst jag åt inte mycket frukost men kände mig inte alls så stressad som inför Teneriffa resan. Men efter den 2:a passkontrollen & ankomst till Gaten började det pirra, vi pratade med SAS-service personalen som trots fullt plan lyckades byta våra "mitt i planet" platser till fönsterplatser. Det kändes mycket bättre. Och efter att vi kommit till avgångshallen började jag räkna på NÄR jag skulle ta tabletten.  Tog den tillslut vid 9:45, planet skulle lyfta 10:25. Men när vi gått ombord säger kapten att vi skulle bli 20min sena pga "pappersjobb" efter åtgärdat teknisktproblem. Min känsla för det va typ :Jaha.....?? I Love Sobril! Däremot så höll jag på att somna innan starten då det blev lite senare.. Sov sen tills Anders väckte mig för lunch, åt & somnade om.  4½h in på resan vaknade jag. Vi kollade film & sen drack jag några öl inför landningen. Gick hur bra som helst!!  Det är ju ändå så himla coolt att flyga & maten är hur god som helst. Speciellt på utresan! MUMS för både lunch & Wrapen som serverades 1½h innan landning. Trist att vara så rädd för det... Fast ändå skönt att sova bort ½:a resan. För det är rätt drygt att sitta vaken bara dom 3-4h jag inte sov.



Pass & säkerhetskontrollen va helt galen! Scannade fingrar & foto. Vi hittade direkt transferdisken & 2h efter vi landat va vi på hotellet trots att vi nästan lämnades av sist på den delade transfern!  Och vilket Hotell!! Första som hände va att vi blev uppgraderade 1snäpp på rummet bara sådär.. Så rummet vi fick va iaf minst 2kvm större & ett hörnrum med badkar! Hur fint som helst.



Vi slappade på rummet, packade upp lite & sen gick vi en sväng, åt en tidig middag på "Brooklyn Diner", promenerade ner till Times Square för att sen köpa lite vatten mm, tog en öl i hotellbaren & somnade vid sen redan vid 20. Lite lätt jetlaggade...


Dag 2: Vi vaknade vid 5, kollade tv, jag tog ett bad sen va det dags att gå & äta frukost och sen väntade shopping! Anders köpte 2 par Levis på Macys sen promenerade vi runt söderut. Besökte bla Lush, HM, Urban outfitters, Anthropologie,Beacons closet & åt urgod lunch på "Good stuff diner" promenerade runt i SOHO & när vi blev trötta tog vi en taxi hem. Vid 19 låg vi på sängen & kollade Modern family & jag va såååå trött. Anders va hungrig så jag följde med honom till "stället på hörnet" där han åt en pizzaslice sen somnade jag när vi kom hem.  IG i shopping för mig som bara köpte en bubblebit på LUSH & 1par örhängen. Men vilken underbar stad & vi gick nog en mil... 

först 1½ dygnet såg vi oss mest runt & acklimatiserade oss helt enkelt.

En av alla gryma saker med New York är att det finns gratis WiFi typ överallt & är det låst så är det bara att be om lösen. Taxi är galet billigt & tillgängligt (om det inte regnar). En annan bra sak va att Tele2 har en app som man kan ringa med över WiFi till sverige. Helt Gratis!! Dock kostar det 49kr att aktivera den.. Väl värt & intjänat. Den funkade oftast faktiskt! 

Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Åh va skönt att läsa att flygresan gick bra! Väntar på fortsättningen med spänning...

    SvaraRadera