lördag 21 februari 2015

Pasta med räkor...

Denna rätten är både snabb & god.. Och räkorna gör att den känns lite lyxig..

Blir ofta lite på en höft när jag lagar mat...
Men typ... 

Såhär gjorde jag idag.. 2port
  • 1/2 påse färsk pasta typ tagliatelle. Jag tycker Paolos är bäst!
  • typ 400g frysta räkor m skal, mycke räkor är gott!
  • 10st körsbärstomater
  • 2st vitlöksklyftor
  • Röd chili efter smak, jag tog en halv men bara för att jag är lite mesig
  • Olivolja att steka i
  • 1msk Tomatpure
  • ca 1/2 tärning grönsaksbuljong (jag tog 1tsk av renee´Voltaire s lantbuljong)
  • 1dl vitt vin
  • lite färsk timjan som stod på diskbänken åkte också i..
  • saft & rivet skal av 1/2 citron 
  • En näve ruccola

  1. Tina & Skala räkorna.
  2. sätt på pastavatten.
  3. Hacka chili & vitlöken fint.
  4. dela tomaterna.
  5. Värm en ordentlig skvätt olivolja i stekpannan.
  6. I med vitlök & chili, låt det puttra någon minut.
  7. I med tomaterna.
  8. Sen när det puttrat ihop lite så hällde jag i vinet, timjan, citronsaft+skal & tomatpure´n.
  9. Sen kom Anders med den geniala idéen att vi skulle mixa såsen. Det blev jättebra då den blev sådär krämig & fin och fastnade bättre på pastan!
  10. Sagt, gjort & tillbaka i stekpannan.
  11. Vi smakade av med lite mer vin & buljongtärning.
  12. I detta skedet borde pastan snart vara klar.
  13. Ta pastan direkt ur grytan &lägg den i såsen. Att lite pastavatten följer med är bara bra då stärkelsen reder såsen. I med räkorna & riven ruccola och bara blanda ihopa allt.

Lägg upp på tallriken & vrid över salt&peppar efter smak.
Klart!! 

Så himla gott blev det & att laga mat ihop är så mysigt och gör att det smakar ännu godare. 

Nu ska jag & barnen snart krypa upp i soffan till Melodifestivalen.. Anders återvände till Bowlinghallen där det spelats KM idag. 

God kväll på er alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar