söndag 15 februari 2015

Sköna Söndag!!!

Ledig lördag är härligt men det är något alldeles speciellt men en ledig Söndag!! Idag har vi bara myst runt i slowmotion. Jag har städat lite iaf, tvättat endel, bakat bröd & efter lunch kröp vi ur pyjamasen och gick ut i solen...

Önskar jag kan få in en rutin på att baka vårt egna bröd. Det är ju garanterat nyttigare & renare än det där hemska köpebrödet.. Det är ju faktiskt rätt enkelt & såååå mycket godare. Det är bara det där med tid & energi.. Idag gjorde jag rostbröd. Receptet hittar ni här! 


Jag passade på att äntligen ta itu med dom 2 påsarna tulpanlökarna som jag inte stoppade i jorden i höstas. Dom har börjat gro lite så jag stoppade ner dom i krukor.. Kommer bli fint utanför dörren när dom slår ut. Och så plockade vi även bort lite torkade perenner som växer på tomten för att ge plats för dom i vår igen.. 

Ungarna lekte & jag gick runt och kikade där vi planterade i höstas. Både vitlöken i pallkragen & blomlökarna i rabatten börjar titta upp.. Knasigt tidigt!
Förutom att anlägga en köksträdgård (mest i pallkrage men är också sugen på att anlägga ett friland för potatis) så hoppas jag att rabatten på framsidan blir sommarens projekt. Den är full av mynta som tagit över helt (växer & sprider sig som ogräs). Tänker nog gräva upp & utplåna hela rabatten såfort vårlökarna blommat över för där i hörnan vill jag göra en stenbelagd uteplats. Vi måste ju kunna grilla & äta ute någonstans.  Och det är där solen är innan den går ner bakom kyrktornet...  Och att ha en rabatt mot vägen som man känner panik över att hålla snygg känns bara värdelöst..  Kanske att uteplatsen blir klar till sommarens sista grillkväll... I bästa fall till årets sista grillkväll... Man måste ju drömma & ha en vision iaf.

Sen gick vi in på vårt änge.. 
Det är en galet stor & vacker tomt vi har... Det vita huset borta bakom träden är vårat. Så häftigt att vi i höstas köpte ett hus som gränsar till tomten vi köpte i fjol, då med en dröm om att bygga ett hus. Nu blir det inte så.. men jag har svårt att se att vi kommer kunna sälja den ändå. Så vacker tomt med massor av äppelträd, björnbär, blommande lökar. Och på våren kryllar det av späda nässlor & kajplök.  

Det har börjat titta upp massor av lökar på änget också. 
Bland annat snödroppar!

Sen gick vi hem via affären. Köpte bla en god apelsinmarmelad & när vi kom hem gjorde mig två goda rostmackor av det nybakat "rostbrödet".

Tog med mackorna o kaffe ut och satte mig på framsidan & läste lite medans barnen lekte.. 

Små kallt & blåsigt men så skönt med lite sol i ansiktet.

Sen kom Esther hit & lekte med tjejerna. Jag gjorde krabbelurer till eftermiddagsfika åt barnen som tömde fatet & jag fortsatte städa.  Sen kom Esthers mamma Emma och gosiga fina lilla Lukas & fikade innan dom gick hem. Typiskt att jag inte tänkte på att smuggla undan några Krabbelurer till oss så vi blev utan något sött till kaffet..

Jag har sagt det varje dag senaste tiden men idag mådde jag ännu lite bättre & idag har jag varken varit trött eller matt! Första dagen på nästan en vecka. Så härligt att dendär mattheten är borta för den har varit hemsk.. Sakta men säkert åt rätt håll!! 

I detta nu sitter Anders & co på ett Thai Airways plan någonstans över Norra Indien påväg hem till kalla Sverige & imorgon förmiddag är dom tillbaka på ön!! GUD vad jag längtar! 

Tack Ledig Söndag för en fin dag!! I Love You!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar