onsdag 17 juni 2015

Det växer så det knakar...

Varit helt ok väder, för odlingarna iaf. Sol, sol & lite regn, mer sol och nu lite regn igen.. 

Under den skyddande fiberduken har svartkålen & den "fådda" grönkålen tagit fart.. Bredvid dom växer 2 fina zuccini plantor.
Jag trodde aldrig dom där små klena svartkålsplantorna skulle ta sig.. Men med lite tålamod, värme & hönsbajs så kom dom igång. 

Potatisen har också tagit fart. Och jag har varit & petat under blasten och hittat små små potatisar. Så det finns hopp.. Kanske inte till midsommar men förhoppningsvis till Stångaspelsveckan.
Tycker dock löken ser klen ut.. Vi får se hur den blir.


Mina älskade bondbönor sköter sig själva som vanligt..
Så lättodlad att det är löjligt. Har aldrig misslyckats (tar i trä). Längtar till det är dags att skörda, plocka ut dom feta bönorna, koka dom lätt och toppa en god sallad med dom & massa chevre. Precis som jag gjorde för länge sen i Åkersberga på en av våra mysiga mamma-luncher.

Och sallad har jag så det räcker & blir över...
Får nog bli en caesar-sallad snart! Är så glad att mördarsniglarna inte hitta hit...

Sockerärtorna växer också så det knakar..


Väldigt nöjd med mina kryddor. Persilja, dill & koriander!!
Vilken lyx att snart kunna plocka färska örter till matlagningen & sen frysa in överflödet längre fram.

Basilika har jag massor av!! 
Dom är fortf på tillväxt. Men dom är för många för vårt hushåll. Tror faktiskt jag ska sälja några av dom i loppisen längre fram.

Jordärtskockorna växer också..
Ska bli spännande att gräva där i höst..

Tänk att detta som jag kämpade med i våras blev...

Såhär grönt!!!

Nu har jag äntligen kunnat börja skörda av min möda. Kan hämta sallad, ruccola & rädisor. Och självklart ett överflöd av rabarber. Lyxigt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar