onsdag 11 juni 2014

Ännu mer Kombucha snack...

Idag va jag hos min vän när hon skulle göra ny sats Kombucha. Vi kollade in deras nya Linderöds-grisar, plockade varma nyvärpta ägg & Astrid fick lära sig vad elstängsel är..  :-S Riktigt avundsjuk på deras sätt att leva. Dom är beundransvärda & inspirerande. Frågan är om vi skulle orka men höns, större trädgårdsland & kombucha skulle jag orka med. ;-D

Medans ungarna lekte i trädgården bryggde hon te & vi tog varsit glas av den färdiga drickan. Den är så himla god. Smakar som bubblig flädersaft.
Tyvärr tickade klockan på så jag missade själva bytet. Men jag fick med mig en "mini-scoby" hem i ca 1dl färdig kombucha. Denna får nu stå & växa till sig i någon dag men i helgen ska jag sätta min första sats Kombucha. Så länge får den hänga i ett mörkt men varmt hörn med min "Scoby-fabrik" (tar ca 6-8 veckor att skapa en egen symbios. hoppas & tror dock att det varma vädret kan snabba på förloppet)... Roligt att testa båda & i bästa fall få 2 svampar.

Så fascinerad av detta. Så till hösten ska jag testa på Surdeg tror jag. 

Har även fått äran att ta hand om hennes två kombuchor i 2 veckor & lyxen att få skifta den och få den drycken som blir klar när dom är borta. Ska testa olika smaksättningar & överbevisa Anders.

Anders, Maja, pappa mfl som jag berättar för om detta tycker det är vidrigt men det är inte vidrigt, det är urgott & jättenyttigt. Jag lovar att slå er med häpnad...

Okej en svamp som är en symbios av jäst & bakterier låter kanske inte smaskigt. Men det är renare & nyttigare än allt annat skit jag testat för magens skull. Proviva & dom andra mag-shoten är full av E-ämne och massa onödigt socker & tuggtabletterna är fulla av Aspartam. Vilket är egentligen äckligast??

Googla kombucha och läs om hälsoeffekterna & hur enkelt det är att göra egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar