tisdag 21 augusti 2012

En händelserik eftermiddag i Göteborg...

Vid lunch idag åkte vi till Göteborg för att besöka Universeum...Blev en härlig eftermiddag med kära mannen & barnen. 

Själva akvarierna va snabbt avvklarade, ungarna sprang typ rakt igenom det. Sen hittade vi en härlig "lekplats" i källaren & sen oxå en sal med massa roliga "stationer". favoriten där va häst-simulatorn & klätterväggen. Agnes är helt otrolig på sånt & Astrid log med hela ansiktet när hästen galopperade.

Dom hade oxå en Dino-park på terassen med stooora dinosaurier som morrade, skreeek & rörde sig när man närmade sig. Detta va en hit hos Agnes men Astrid satt som en igel i Anders famn där uppe. Så ovant det fortf känns med en normal unge som faktiskt blir rädd för läskiga saker. Agnes har alltid varit totalt orädd på gränsen till dumdristig i endel situationer. Som tex när poolskötaren på Tenneriffa spontant på skoj räckte ut handen mot henne & hon bara tog den och skulle gå med honom...  Hon bara kör på & litar på alla.. Vi försöker förklara vad som kan vara farligt men vill ju inte heller göra henne räddare utan bara mer vaksam. Svårt det där... Medans Astrid är mycket mer försiktig & skitskraj för saker som tex Emils pappa (kryper ihop i ens famn såfort hon här -Eeeeeemil) . Mina 2 älskade olika ungar...

Anyway...

Efter universeum fick vi dra en sväng om en jourläkarmott då jag insett att urinvägsinfektionen jag anat sen lunch inte gick att häva på egen hand utan eskalerade nu. Saknade både vila & c-brus (funkar i 90% av fallen att häva det själv med  massa vätska, vila & 2-3 c-brus tabletter). Ringde 1177 som snabbt & glatt hittade en mott. endast 1km från mig & väl där fick jag ett öppet, trevligt mottagande & snabb hjälp. Även skön läkare som inte dissade mig för att jag berättade att jag visste vad det handlade om utan bara höll med & sa att jag hade helt rätt och 1timme efter samtalet med 1177 så hade jag tagit min första tablett mot UVI. (Vet inte huuur många gånger jag blivit misstrodd & fått tjata mig till att få lämna prov, fått sagt att det syns inte så snabbt på proverna mm mm och varje gång har läkarna fått bita i sura äpplet när provsvaren kommit & erkänna att jag haft rätt. Senaste gångerna har jag faktiskt ljugit & sagt att jag haft symtom i minst 1 dag istf  3-4h) Blir så glad över trevligt & öppet bemötande samt snabb & smidig vård!!  Och nu några timmar senare är nästan alla symtom borta... 

Sen åkte vi hemåt. 

Väl hemma slocknade Astrid i samma sekund hon la sig på kudden & då plockade vi fram dagens inköp till Agnes. En egen dino-utgrävning.

Ett hårt sandblock där olika skelettdelar är ingjutet. Sen ska man knacka, fila & pensla fram delarna för att kunna bygga ihop en dinosaurie. Agnes har dock mitt taskiga tålamod så hon har redan gett upp några gånger & fjäskat till sig hjälp av sin pappa men samtidigt så är hon envis som sin far och fortsätter snart själv igen.. Men det här kommer nog ta några dar.  Vad fel jag hade.....

UPDATE från utgrävningen: Agnes har kretat, sågat & bankat som besatt i snart 2h & är nu klar med sin dinosaurie. Hon kommer få fler sådana här "kit" kan jag lova! Finns att beställa från universeums webbshop!!

Agnes är efter 2h äntligen klar & såååå stolt!!!



En fin dag med mina kära!

Och så fick jag ett härligt samtal från mitt "sommarjobb" idag...  Det finns lite extra pass till mig, den närmsta tiden iaf!   Wiiiieee!! Kommer inte hem till total arbetslöshet iaf.  

1 kommentar:

  1. Svarar på Kroatienfrågan här hos dig! Priserna är lägre än här, vi fick en lätt lunch för tre personer för under 100 kronor (inkl varsin god lokal öl!). Älskar Kroatien, och perfekt för barn tycker jag också! Alla älskade Äpplet, Äpplet älskade alla :)

    SvaraRadera