lördag 9 maj 2015

Hybris & Lillkorpen!

Klockan ringde tidigt i morse trots att det är Lördag. Anledningen hette Lill-Korpen! En orienteringstävling för hela Gotlands skolelever. Agnes hade bildat lag med 2 klasskompisar, dom hade lagnamn "Kråkorna".

Jag hoppade upp ur sängen, tjatade sjusovarna Agnes & Anders ur sängen (Astrid sov hos fammo&faffa) medans jag klädde på mig, bre mackor, koka kaffe, sminka & så iväg bort till Malma för att möta upp dom andra i laget... 

Jag blev så imponerad & förvånad över hur stort det va.. minst 1400st barn deltog & minst 3000 i publiken. Vilket häftigt arrangemang!! 

Jag fick gåshud & ett nostalgiskt lyckorus vid starten. Det där med att gå under bandet, fram o ta en karta & sen vänta på sitt "pip pip piiiiip" och iväg!! Ska erkänna att jag är bra sugen på att börja orientera igen. Orienterade i flera år fram tills jag började i D12 då slutade jag pga att det inte längre fanns handledare vid kontrollerna & jag va rädd att springa vilse. :-D 
Trim-orienterade ett år i Åkersberga men då va barnen så små att jag inte hann med så mycket som jag ville.  Finns en orienteringsklubb i Garda. Ska nog ta ett snack m Agnes i sommar om vi 2 kanske skulle börja till hösten.
Peppad Agnes!!

Träffade även på 2 gamla kollegor från ICA Atterdags.. Så roligt! Idag är det faktiskt 1år sen jag började på Malma. Tiden går snabbt när man har roligt. Men jag saknar fortf flera av min gamla kollegor från staaan.  

Efter målgång hängde vi lite vid resultattavlorna men vi tröttnade innan "Kråkornas" resultat kom upp & drog till Mac Donalds med lagkamraterna & resten av Gotlands befolkning. ;-D 

Väl hemma pysslade jag i trädgården medans Agnes lekte med en av dom 2 andra "kråkorna" & Anders laddade för en utekväll i Visby.


Idag kom andra fågelskrämman upp... Dom sönderklippta & hålade dvd-skivorna upphängda på ett snöre över pallkragarna. 
Hoppas dom ska funka.. 

Planterade också ut barnens solrosor på sin plats i frilandet. 
Och av dom gamla krasse fröna hade iaf 3 av 10 grott här i köket... Tur att jag kompletterade med fler frön häromdagen som åkte ner mellan dom här. 

Undra om det är äpplen eller päron.. Eller något annat..
Hur som helst är det vackert & doftar ljuvligt..


Det är inte bara ute som det växer så det knakar..
Elefantöronen har gått bananas trots att dom är dammiga.. ;-D 

Och min billiga fiolfikus från granngården som tappade alla utom 2 blad när den kom hit har nu fått ett nytt blad efter att jag planterade om den.

Hybrisen då??

Jo... Jag tycker att min köksträdgård är föööör LITEN!!

Jag kom på idag att jag vill ha Jordärtskockor & sparris också!!!

Sparrisen får nog tyvärr vänta till nästa år då det helt enkelt inte finns plats nu när allt är i jorden..  Åååååhhhh! Tar nämligen 3 ÅR innan man får skörda.. Och jag som inte har något som helst tålamod.. Går redan & krattar i jorden för att se om potatisen kommer någon gång.. Men det vore så härligt med egen sparris..

Jordärtskockorna då.. Jo jag köpte Gotländska skockor på ICA idag & petade ner 3st.. Bara för att se om det funkar.

Ser fram emot veckans väder som är sol & regn! Bästa vädret enligt mig just nu!!

Ikväll blir det lugn kväll hemma med barnen. Rätt trött efter en lång men härlig dag! 

Imorgon blir det till att spurta i Loppis&kuriosa Butiken. 5 dar kvar till premiären!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar