lördag 7 maj 2016

Hur jag löser det trots bevattningsförbud...

Jobbade 8:30-16:20 idag. Ovant att jobba lördagar men kul o en massa kunder. Man får lite sommarefeeling med sol, massor av turister & sommar Gotlänningar! 

Efter jobbet skyndade jag hem, tog på trädgårdskläderna, hämtade barnen med paus för lite småprat o en öl innan vi gick hem.

Väl hemma drog jag igång i trädgården. Sådde massa blomfröer. Gick bananas! Slängde ut vallmofröer i lök & potatisland. Satte massa solrosfröer på kortsidorna i löklandet & rosenskära i en av kortändan av potatislandet. Kommer förhoppningsvis bli en massa blommor bland grönsakerna i år.. 

Från 1 april har vi bevattningsförbud med Kommunalt vatten i dom flesta Socknar här på Gotland. Fast vi har egen brunn så vi "kommer undan" men blir det torrt så finns det ju en risk att den sinar.
Och att dra igång vattenspridaren i samhället ser inte snyggt ut då inte alla vet att vi har egen brunn. För endel grannar har kommunalt. Så jag vattnar med vattenkanna vilket också är bättre än spridare ur snigel-synpunkt. Och grymt ur träningssynpunkt att släpa på fulla vattenkannor från kranen 20m från köksträdgården. ;-D 

Såhär ser 10-dagars prognosen ut för Gotland.... Sol & varmt och inget nederbörd.
Underbart med sol & värme. Men jag önskar faktiskt att det kunde bli massa regn snarast. Mest pga den skogsbranden som dom kämpar med 2 mil härifrån. Den verkar hålla sig inom ramarna nu men branden är fortf inte under kontroll. Läskigt värre!


Denna bilden tog Anders igår från Burs 2,5 mil från Vänge. 

Hur odlar jag då trots torkan utan att slösa på vattnet?


Det bästa för att hålla jorden jämt fuktig är att täcka jorden med gräsklipp el halm el nått.
Idag dammade potatislandet pga torkan. Så jag hällde på ett gäng vattenkannor med vatten sen täckte jag med gammal halm. Endel av halmen är fuktig & halvrutten vilket håller fukten i marken ännu bättre.
Imorgon ska jag peta ner några bondbönor till mellan potatis-raderna då Potatis & bondbönor är bästa kompisar. Kommer bli massor av bondbönor att skörda i sommar. I LOVE Bondbönor! 

I löklandet lyfte jag på den torra halmen o sådde fröer, vattnade o täckte igen. Och sen drog jag ett varv till m kannan för att fukta ner halmen. Nu behöver jag inte vattna där på flera dagar. Och lökarna har redan börjat titta upp.. 

Där jag vattnade i pallkragarna i förgår är jorden fortf fuktig under täckmaterialet trots 2 stekheta dagar.  

Så det ska nog inte bli några större problem att odla här trots risk för långvarig torka / "bevattningsförbud". Däremot så har gräsklippet på bondbönorna torkat så jag gissar att det snart är dags för mig att dra ett varv med gräsklipparen innan gräsmattan blir gul. Inte lätt att få tillgång till färskt gräsklipp när gräsmattorna bränner pga torka. Men dom problemen löser jag väl när dom kommer. Har mycket halvrutten halm kvar i skogen... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar