torsdag 5 maj 2016

Sommaren är här & det med besked..

Fingrarna är ömma, bruna (skitiga) och lite såriga & huden i ansiktet är lätt rosa o lite öm den åxå.. Hade tyvärr inte en tanke på solskyddsfaktor idag. Det snöade liksom förra helgen.
 Sinnet är däremot mjukt som sockervadd o hyfsat rosaskimrande trots ett lätt psykbryt på barnen när vi skulle äta middag på Gumbalde ikväll. Slutade med att vi åt hemma.. Men annars är jag återladdad efter 2 lediga dagar.

Idag hade jag öppet i Loppisen för 2:a gången denna säsongen. Alltid lika glad för varenda besök även om dom handlar eller inte. 

Mellan besökarna har jag passat på att jobba i trädgården när jag inte plockade iordning, möblerat om o packade upp i loppisen.. Mitt på dagen va det skönast att vara inne i skuggan. Tänk att det går från minusgrader o hagel till sommar-värme på en vecka..   Senaste 2 dagarna har björkarna & syrenerna exploderat! 

När Anders kom hem så fick jag hjälp med dom sista pallkragarna. Igår grävde jag upp allt gräs & idag grävde Anders ur en massa jord som vi slängde över i potatislandet. Så nu hamnade pallkragarna ändå lite under markytan. Blev snyggare så.  Och så kom han med massa åsikter o idéer som jag först sågade men nu i efterhand så måste jag erkänna att det blev MYCKET bättre på "hans sätt". Fasen va bra han är & va trevligt det är att jobba ihop o hjälpas åt. Och va mycket snabbare det går då.. 

Under pallkragarna ligger markduk, tidningar & kartonger. Nu måste väl ändå kvickroten dö därunder ist för att ta sig igenom...  Och mellan pallkragarna ligger betongplattor med måtten 40*40 direkt på kartongen. Stabilt men ändå möjligt att ändra om.  Och så har jag lagt till ytterligare en pallkrage som bara är för Anders gurka.

Denna gången har jag lagt pallkragarna upp & ner så att domdär stålgrejerna sticker upp. Såg på "Skillnadens trädgård" att hon hade så & hade snickrat ramar o klätt med plast som hölls på plats av dom där stålhörnen som ett mini drivhus. Det ska fixas i höst har jag tänkt. Och så riskerar jag inte att ta hål på markduken. 

Va fint o rakt det blev. Så himla nöjd trots att det varit jobbigt att gräva & fixa! 

Idag har jag lärt mig att om man lägger färskt gräsklipp i en sopsäck o låter stå i 1 vecka i solen så blir det typ som ensilage o JÄTTE varmt! Luftade det halvt förmultnade gräset o lät det svalna i skottkärran innan jag la det på odlingarna. Vet inte om det funkar eller ens om det är bra för fröna som ligger under. Min tanke är att det ger extra värme o näring så dom gror lätt men jag lär få gå där o rufsa runt varje dag för att få in luft så det inte blir för varmt & mojsigt. Om det va bra eller dåligt lär jag väl bli varse snart, det är lixom det som är grejen med mitt odlande. Att jag lär mig av mina misstag o gör om & ev gör rätt nästa år. Learning by doing, helt enkelt! 

Idag har jag satt potatisen, sått sockerärtor, morötter & frilands-gurka (på Anders begäran). Nu är det bara dom förgrodda plantorna som ska ut.

 I dessa nya låga pallkragar har jag bottnat med massor av halvruttet: löv, äpplen o halm som jag hittade i vår skogs-kompost (med liten risk att jag även planterat sniglar men jag har inte sett några sådana el ägg i det jag lagt dit) & i den ena kragen la jag det sista av det ångande varma gräsklippet i botten så därför behövs det bara 2 säckar jord ovanpå.  I den med gräsklippet ska det inte ut några plantor på ett tag & det är nog tur då det nog kommer fortsätta koka därunder ett tag till.  

Nog med trädgårds babbel.. Detta är mest för min egna skull, bra sätt att dokumentera o kunna läsa tillbaka. Men kanske att någon av er också kan inspireras. Nu ska jag krypa till kojs imorgon är det dags att jobba igen.. För trots att det är härligt att vara ledig så är det ju faktiskt fantastiskt kul att jobba också.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar