torsdag 18 april 2013

Sängkammarfis!!!

Ett väldigt starkt doftminne är från dagis. För i fönstrena stod det gröna växter som kallades "Sängkammarfis" som luktade jättemycket!! Man petade på dom ibland, tyckte dom luktade väldigt skarpt men va ändå spännande.
Den här "fisen" har vi nu i vår sängkammare!

Igår va vi på Växthuset Linds i Visby på April Junta! Vi fick visat för oss hur man gör fina gåbort dekorationer av snittblommor, klassiska arrangemang & lite större krukväxt arrangemang. 

Då jag har 3st buketter hemma efter födelsedagen & faktiskt gjort åtskilliga snittblomms arrangemang (inte så bra på det helt ärligt) i gymnasiet på Florist tillvalet så därför valde jag att göra en stor kruka med örtkryddorna Rosmarin & Timjan (lökarna ska bytas mot Salvia när vädret tillåter) och så köpte jag med den fina doftpelargonen aka "Sängkammarfisen" också. Sen fikade vi, pladdrade, gick runt i varuhuset & tittade på alla växter och prylar.


Vilken härlig Junta!! 

2 kommentarer:

  1. Jaaa! Sängkammarfis! Den doften har jag inte tänkt på på hundra år, men helt säker på att jag skulle känna igen den i vilket sammanhang som helst :-) Undrar vem som kom på namnet sängkammarfis?

    SvaraRadera
  2. Jag googlade på sängkammarfis och hamnade här hos dig. Under några år jobbade jag på Mälarskog i Klintehamn och där hade en av de som jobbade på kontoret en sån här pelargon på sitt rum. Kom det in någon bonde som glömt spola av gödseln från stövlarna friskade han upp luften på sitt rum när bonden gått, genom att gnida på de väldoftande bladen.
    Hälsningar, Ingrid

    SvaraRadera