fredag 5 september 2014

ÄNTLIGEN händer det....

Det är nu rätt exakt 3år sen vi la ut vårt hus i Åkersberga till försäljning med en dröm om att flytta till Gotland. Efter lite strul med 1:a köparen så sålde vi tillslut huset i Februari 2012 &  den 6:e April gick äntligen det efterlängtade flyttlasset till ön. Då trodde jag att det kanske skulle ta 1 max 1,5år innan vi hittade ett nytt hem.

Men så blev det tyvärr inte....

Vi hyrde ett hus här i Stånga i väntan på att hitta drömhuset. Huset som jag hade föreställt mig låg närmare Visby. Jag hade siktet inställt på att bo i typ Follingbo. Nära Visby men ändå landet. 1år senare hade jag ett äntligen ett fast jobb i stan men drömhuset dök inte upp & under året som gått så insåg vi att det ändå va här i underbara Stånga vi ville leva & bo. Det va inte det jag tänkt från början men man får faktiskt ändra sig. :-D

Men Stånga är litet & det är inte ofta hus till salu här. Då i höstas när vi flyttade från ett hyreshus till ett annat hyreshus och packade ihop & bar möbler o lådor för 2:a ggr på 2år så svor vi på att nästa gång vi packar ihop vårt liv, barnen & oss så ska det vara sista gången... Redan då va vi rätt slut psykiskt av att inte ha vårt egna hem att inreda, renovera & forma efter våra behov. Och under årets gång har det tärt ännu mer på oss alla fyra...

Men nu är vi äntligen där! Vi har börjat packa & planera för att flytta för sista gången.

Detta är nu VÅRT HUS, vårt HEM!!!

Innan semestern i år fick vi veta att detta huset skulle säljas. Huset va ännu inte ute hos någon mäklare så vi kontaktade ägaren & va där och tittade. Jag gillade huset men det blev hastigt & lite stressigt då Astrid va med. Vi pratade om det under semestern & bestämde oss för att tacka nej. Det är liiite mindre än vi tänkt oss. Men några dagar senare pratade vi om det igen.

 Vi tänkte om & blundade för storleken på huset: Läget är toppen för oss. Huset ligger precis bredvid tomten vi köpte i våras, mittemot skola/dagis, max 500m från mitt jobb & det är inte långt från svärföräldrarna. Vi ångrade oss & kontaktade ägarna igen för att få titta på huset igen med mottot: "Den som jagar efter mycket mister oftast hela stycket.... " Och "läget är det enda som inte går att ändra"

 Ironiskt nog är det detta huset vi va sugna på redan 2008. Det va till salu då, vi va på visningen & började förbereda en försäljning av huset i Stockholm. Sen åkte vi på semester till Thailand i 2 veckor. Under tiden rasade ekonomin i Sverige & därmed bostadsmarknaden. Vi kunde inte sälja huset i Stockholm & planerna på Gotland la vi på is.... Huset vi tittat på såldes och blev ett sommarhus.

Men nu blir det ett åretrunt boende. Det är mycket mindre än huset jag drömt om att leva i men det har potential och det finns 3 sovrum + badrum uppe & huset är i bra skick. Det är byggt på 30-talet och har härliga detaljer både här & där. Fina dörrhandtag. breda socklar, spegeldörrar & lite högre i tak. Och denhär detaljen i köket är jag helt förälskad i.
Rundade hörn på både över & underskåp!! Så himla fint!

Så nu ska det till lite färg, tjejerna ska välja tapeter till sina rum, det ska flyttas en halv vägg & lite golvslipning sen flyttar vi in och så får vi se vad som ev behövs göras med planlösningen.

Vilken glädje att vi äntligen hittat HUSET & att vi snart kan få landa efter alla dessa mellanlandningar, flyttlådor, noll struktur & tillfälliga lösningar.. Jag längtar efter att spackla, slipa, måla, packa upp, rensa ut o sälja det vi inte behöver & göra detta till vårt hem.

Känslan är obeskrivlig!

5 kommentarer:

  1. Åh, så glad jag blir nu gör er skull!!! Har följt dig sedan innan ni flyttade från fastlandet och hoppats på att ni hittar ert drömhus, och nu är ni där!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sådan lättnad & lycka!! Ibland har jag tom tvivlat på att denna dagen skulle komma. Men nu är vi där & hela familjen är så glada, förväntansfulla & det känns redan på allas humör att nu ska vi snart landa i VÅRT HEM!! Det är litet men vi anpassar oss och blir det för trångt så kan vi faktiskt bygga ut.. Vi får se.. Prio ett är att fixa tjejernas rum, deras EGNA rum där dom får välja färg & tapet. Det har dom aldrig haft & det har känts jobbigt.

      Radera
  2. Men va härligt! Huset ser väldigt fint ut! :) fleeeeer bilder vill vi ha. När flyttar ni in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sådan obeskrivlig lättnad... Det är ett jättefint 30-tals hus men lite litet & med bara 1 toa. Men det löser sig med tiden. Lovar massa bilder! Vi har redan nycklarna & imorgon åker säljarna hem till Sthlm igen med sista flyttlasset så då har vi tillträde typ.. Ska dock riva lite plastmattor, ev slipa trägolv & måla men vi planerar att flytta in om 1månad eller så..

      Radera
  3. Stort Grattis! Jag har vilat från bloggandet o. att läsa bloggar på ett tag, men så kikade jag in här igen då jag varit en trogen läsare (vi delar retro intresset) o. TADAA! Vilken överraskning! Jättekul!

    SvaraRadera