söndag 21 september 2014

Im on my way back!!

Sakta men säkert kommer vissa delar av mitt gamla jag tillbaka, delar som bleknat & tagit en paus senaste året/åren.

Det är bla energin & lusten att fixa, pyssla & greja hemma. Den lusten försvann rätt snabbt efter att vi flyttat 2:a gången. 

Men igår gjorde den "Gamla Lina" comeback.  Och det med dunder & brak.

Jag kokte 1L tomatsås av tomaterna som jag plockade in & la i fönstret att mognat. Jag har nästa lika många till i en papperskasse på golvet. 

Jag tog bort skalet, delade & tog bort det hårda i änden sen kokade jag dom mosade tomaterna med massa lök, vitlök & örter i nästa 1h. Sist mixade jag det m stavmixern.
När såsen svalnat hällde jag den i fryspåsar & frös in. Perfekt att ta fram till höstens pizzabak eller pastarätt.

Sen gick jag på morötterna.
Plockade ut dom spädaste i olika färger. Dom borstade jag rena & delade på mitten. Kokte en lag med risvinäger & hällde över. 

Sen gick jag på dom lite grövre morötterna som jag skar i grova slantar, hittade 3st små krispiga mini zucchini i landet & ett gäng gröna coctailtomater. Sen köpte jag till blomkål & rödlök. 

Delade allt (utom tomaterna) i mindre bitar & la i saltlake 1dygn. 

Så i eftermiddags när jag kom från jobbet kokte jag en ättikslag & hällde över godsakerna.
Vilka härliga färger!

Kommer bli mycket pickat & inlagt till maten i höst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar